Få månedlig bloggoppdatering

7 tips til deg som vil starte butikk

av Peter Ulleberg

Kanskje du har gått med en butikkidé i bakhodet i mange år, nettopp kommet på en eller bare leker med tanken om å åpne en butikk - uansett er dette innlegget for deg. Denne artikkelen er ment som første stopp på din vei mot butikkdrømmen. Følger du tipsene i denne artikkelen så bør du være et par store skritt nærmere målet ditt.



estee-janssens-HAzwnsI9oEQ-unsplash

1. Ha en tydelig ide og en god forretningsmodell

Jeg tror Gøril H. Florvaag (Butikkutvikler.no) sa det best da hun sa: “Dersom du selv er usikker på konseptet ditt, er garantert kunden det. Og hvis ikke kunden forstår konseptet ditt blir relasjonen kortvarig.”

Du har sikkert i alle fall en vag ide om hva slags butikk du vil starte, men her gjelder det at ideen er så tydelig for deg at den blir lett å kommunisere til andre. Noen tidlige spørsmål du bør stille deg selv kan være:

  • Hva skal du selge?
  • Hvem er målgruppen din?
  • Hvilken priskategori vil din butikk ligge i?
  • Hvem er konkurrentene innenfor samme bransje i ditt område?
  • Hvem har du med på laget?

 

Jo bedre du vet hva du vil levere, jo lettere blir det å få det til. I idéprosessen er det alltid fint å ha noen å sparre med, så om du ikke har en forretningspartner kan det være lurt å få hjelp av nære venner for eksempel.

Forretningsplanen bygger på ideen din. Den skal ta for seg ting som hva du skal levere og hvordan du skal får solgt varene dine på en effektiv måte. Det finnes mange ressurser på nett til hvordan du kan lage en god forretningsmodel - sjekk ut hva DNB og Altinn skriver om å lage en forretningsplan.

 

2. Velg et navn som sitter

Navnet på butikken din er faktisk ganske viktig. Et dårlig navn kan få kunder til å snu før de er i døra til butikken. Og et godt navn kan hjelpe deg på mange måter.

Det ligger en kunst i å velge et godt navn, og det er ikke egentlig noe som er riktig eller feil når døper en butikk. Men, allikevel tror jeg at om du følger disse tipsene vil du ende opp med et navn som er bedre enn om du ikke hadd fulgt dem.

giphy (18)

Navnet bør selvfølgelig ha positive eller nøytrale assosiasjon for dine kunder, så det er absolutt verdt å gjøre et dypdykk på Google før du bestemmer deg. Noen navn kan bety en ting for deg, men noe helt annet for mange andre.

Navnet du velger må også gi mening for kundene dine. Det vil si: navnet bør være forståelig og gjerne lett å huske. Men husk at bare fordi et navn er forståelig betyr det ikke at det er lett å huske. For å være minneverdig, må navnet være unikt.

Et unikt navn vil hjelpe kundene dine huske butikken din og bidrar veldig godt til “word-of-mouth” også kjent som jungeltelegrafen. Navn som Google, Twitter, Tise, Voi, og Vipps er alle enkle, men unike. Dette gjør at folk tenke litt for å forstå dem første gangen de hører/leser dem, noe som gjør at de er lettere å huske i ettertid.

 

Her er noen huskeregler å ha i tankene når du velger navn:

  • Navnet bør være beskrivende (til en viss grad)
  • Navnet bør være enkelt
  • Unngå å bruke ditt eget navn
  • Ikke kopier konkurrentene dine
  • Sjekk at du får kjøpt domenet om du skal ha nettbutikk
  • Velg et navn du kan vokse med (tenk at butikken skal kunne utvikle seg)
  • Ha målgruppen din i tankene

 

Pssst! Her er det enkelt å gjøre research. Bare begynn å legg merke til navnene på butikker rundt deg, gjerne også navnene til dine konkurrenter. Men husk at navnet du velger må være unikt og ikke likne på andre aktørers navn.

 

3. Ha oversikt over økonomien fra dag en!

Jeg skal ikke gå i dybden på hvordan du får styring på økonomien fra dag en i denne artikkelen, men noen tips skal du få. Å få på plass et realistisk og godt budsjett tidlig er viktig for å legge opp til en vellykket butikk. En regnskapsfører og et godt regnskapssystem er også gode tips for å få dette til, om du ikke sitter med ekspertise selv.

 

giphy (17)-1

 

Vi har tidligere tatt en prat med regnskapsfører, Anders Skjetne, og fått noe tips for god regnskapsføring:

 

Vi tok også en prat med Julie Wium Lie fra Tripletex for å få noen tips til hvordan butikkeiere kan bli kvitt “regnskapsfrykten”:

 

4. Velg et lokale

Det første du skal gjøre er å tenke på hvor kundene dine ferdes. Hvis du har definert målgruppen din godt bør dette være en ganske smal sak. Du kan også gjerne kikke litt på hvor konkurrentene har valgt å legge sine butikker. Du vil jo selvfølgelig unngå å ha en direkte konkurrent til nabo, men om det er der kundene dine er, så gjelder det å finne et sted i det området i alle fall.

 

clement-falize-UzZhBohuFXo-unsplash

 

Så snart du er helt klar på omtrent hvor du vil ha lokalet ditt, gjelder det å tenke på andre behov. Dette kan være behov som: størrelse, lager, layout, inngangsparti, parkeringsmuligheter, estetikk etc.

Allerede her gjelder det å ha kundeopplevelsen i tankene. Om du for eksempel skal selge designklær i en høy prisklasse vil du nok ha et lokale som kan komplementere klærne og matche butikkens estetikk ellers.


Husk at selv om et lokale nærmere sentrum alltid er dyrere vil det også mest sannsynligvis by på mye høyere besøk av tilfeldig forbipasserende.

 

5. Kassasystem

Det finnes mange kassasystemer på markedet og det kan til tider være vanskelig å henge med på hva forskjellene er. Det viktigste her er at du først tenker over hva du trenger. Finn et system som kan gi deg det du trenger uten å være for komplisert.

 

Noen ting å ha i tankene:

  • Hvor lett er kassasystemet å lære seg?
  • Hvilke betalingsmåter tilbyr systemet? (kort/kontant/Vipps)
  • Hvordan ser selve kassen ut? (om estetikken i butikken er viktig for deg)
  • Hvilke integrasjoner har du behov for? (regnskap/markedsføring/posten)
  • Hva koster systemet? (Husk månedspris, leie av utstyr og transaksjonsavgifter)
  • Kan det vokse med butikken din?
  • Hvor lang er bindingstiden?

Prøv vårt kassesystem i dag

Hvis du starter en nettbutikk parallelt med den fysiske butikken gjør du lurt i å velge et kassasystem som er helintegrert med nettbutikk. På den måten vil du kunne ha oversikt over nettbutikken og den fysiske butikken fra ett og samme system. På den måten sparer du både hodebry og tid.


Pssst! Sjekk ut vårt kassesystem her.

 

6. Tenk på kundeopplevelsen

Vi har skrevet mye om kundeopplevelser her på Butikkbloggen, og det med god grunn. Hvordan kundene opplever det å handle i din butikk er nemlig ekstremt viktig.

Dårlige kundeopplevelser kan ødelegge ditt rykte og bidra til at butikken ikke lykkes.

Om du derimot tenker godt over hvordan du kan skape gode kundeopplevelser for akkurat din målgruppe, og fortsetter å jobbe på å forbedre forholdet til dine kunder, vil du få en drahjelp som er verdt sin vekt i gull.

mikail-duran-wUQerJEG1JA-unsplash

Kundeopplevelsen er kort fortalt alt av inntrykk og erfaringer en kunde har med din butikk. Det er alt fra navnet på butikken til hva slags musikk du spiller over høyttalerne. Men den aller største delen av kundeopplevelsen når det gjelder fysiske butikker, er den personlige relasjonen og kundeservicen.

I en tid hvor flere og flere kunder handler på nett og store kjeder presser prisene ned er det viktigere enn noen gang at frittstående butikker viser sin verdi. Kundeservice og personlige relasjoner er nettopp en slik type verdi.

Så, hvordan får man til kundeservice i en frittstående butikk på best mulig måte?

Jo, det gjelder å legge opp for at alle som jobber med kunder vet hva målet er og hva de kan gjøre for å få det til. I korte trekk handler det om å forstå hvem kundene er, hva de ser etter, ta imot tilbakemeldinger, vise genuin interesse, og hjelpe i stedet for å selge. Vi har skrevet mye dypere om dette temaet i disse innleggene:

Hvordan øke salget i din butikk

Hvordan god kundebehandling kan hjelpe din butikk 

Hvordan øke mersalg i din butikk

 

7. Sett i gang!

Dette tipset er kanskje mer en oppfordring enn et tips. Det er så mange som går med en idé til en butikk der ute, men det er få som tør å ta steget til å sette i gang. Her på Butikkbloggen er målet vårt å skrive innhold som faktisk har verdi for butikkeiere. Hver uke tenker vi på hva vi kan skrive for å gjøre veien fra butikkdrøm til virkelighet kortere. Noen ganger handler det om å skrive artikler som denne, som gir deg som er tidlig i fasen et dytt bak, og andre ganger handler det om å gjøre butikkdrift lettere, mer effektivt, eller mer lønnsomt for eksisterende butikkeiere.

Bli med på vår mailingliste, så hjelper vi deg videre på veien!

 

Nettbutikk og kasse i ett

Instagram feed