Få månedlig bloggoppdatering

9 ting du kan gjøre for å selge mer i din nettbutikk

av Peter Ulleberg

De fleste nettbutikkeiere har nok brukt en del tid på å tenke på hvordan de kan øke konverteringer i sin butikk. Det er kanskje ikke den morsomste delen av å drive en nettbutikk, men helt nødvendig om man vil lykkes. I denne artikkelen gir vi deg XX ting du kan gjøre for å øke salget i din nettbutikk, og som en bonus har vi slengt med noen gifer for å belønne deg litt underveis.


Here we go:

giphy (1)-4

 

9 ting du kan gjøre for å øke salg i din nettbutikk

 

1. Vær ærlig i markedsføringen

Ærlighet varer lengst og ærlighet tjener du også faktisk best på. Ikke lov ting produktene dine ikke kan levere på. Ikke overdriv, da dagens shoppere er kan lukte sleip markedsføring på lang vei. Vær ærlig, rett på sak, og åpen i dine salgstekster - alt fra hjemmesiden til nyhetsbrev. Dette vil gagne deg positivt både i ditt rykte og i at folk vil stole mer på din butikk. 

 

2. Vis hva andre kunder har sagt! 

Bruk anmeldelser av din nettbutikk for å vise nye kunder at dere leverer på det dere lover og at dere er til å stole på. Uansett hvor godt dine markedsføringsmaterialer er skrevet vil folk alltid stole mer på andre kunder. Velg ut noen gode anmeldelser du har fått og vis dem frem på produktsidene, landsingssider, prissider, eller på hjemmesiden din.

giphy (17)

3. “Sense of Urgency”

Selv om det alltid er viktig å være ærlig og redelig er det ikke feil å skape en følelse for kunden at de bør gripe en sjanse nå mens de har den. Alt fra tidsbegrensede salg til limited edition produkter kan bidra til å skape dette. Dette er ingen hemmelighet og brukes av mange nettbutikker i dag.

Eksempel: “20% rabbatt på alle dameklær t.o.m 17.8.20” eller “Gratis shipping på alle bestillinger før 17.8.2020”. En god ide er å ha en live nedtelling av tiden til tilbudet avsluttes. 

 

4. Gratis frakt, gratis frakt, og gratis frakt

Ingen liker å betale for frakt, det er ingen hemmelighet. De fleste nettbutikker tilbyr nå gratis frakt på bestillinger over en viss sum. Prisen på frakten er jo selvfølgelig bakt inn i det kunden betaler for produktene de kjøper, men så lenge frakten tilsynelatende er gratis vil det resultere i at flere kjøper produkter på siden din. Dette punktet er det bare å ta i bruk med en gang, ingenting å lure på her. 

giphy (2)-2

5. Gratis retur og fornøydgaranti

Målet her er at kunden skal føle at det å handle i din butikk ikke er risikabelt. Om du har mulighet til å tilby en fornøydgaranti eller for eksempel gratis retur av varer vil det hjelpe godt til på dine salg. Dette gjør at kunden føler at risikoen i å handle i din nettbutikk er mindre. De færreste av kunder vil ende opp med å returnere varer eller benytte seg av en fornøydgaranti, og du vil mest sannsynligvis selge mer på grunn av dem enn det du vil få i retur. 

 

6. Betalingsløsning og enkel checkout

Vi har tidligere skrevet om hvorfor kunder avbryter kjøp på nett, så vi skal ikke gå inn i altfor mye detalj her. Hovedpoenget er at betalingsløsninger og checkout har mye og si. Så pass på at din nettbutikk har de betalingsløsningene kundene dine vil ha (kort, faktura, delbetaling, vipps) og også at checkout prosessen er så enkel og brukervennlig som mulig. 

 

Les vårt innlegg “38% av kunder har avbrutt kjøp på nett - løsningen er enkel

 

7. Ha gode produktbilder

Fantastiske produktbilder skiller ofte de gode nettbutikkene fra de dårlige. Hvert produkt i din nettbutikk bør ha flere bilder og alle bør være av høy kvalitet og tydelige. Vær kreativ! Om du selger klær er det kanskje en god ide å ha noen bilder hvor en modell bruker klesplagget. Her er det lov til å jukse litt og sjekke hvordan de store nettbutikkene viser frem sine produkter. 

giphy (3)-2

8. Husk de kundene du allerede har

Nye nettbutikker kan ofte bli litt opphengt i å finne nye kunder, og glemmer å holde kontakten med de kundene de allerede har. Det er er et par forskjellige måter å holde kontakten på, og det er ingen fasit for hva som funker best for dine kunder, så her må du kanskje prøve deg frem litt. Å være på sosiale medier er det minste du kan gjøre, og du vil nok treffe de fleste av kundene dine der. Nyhetsbrev og blogginnlegg er to andre måter du kan opprettholde kontakten med kundene. Bruk disse kanalene til å dele nyeheter fra nettbutikken og dele eksklusive tilbud med dine eksisterende kunder.

 

9. Ikke overfyll nettbutikken

Det kan være lett å tenke at jo flere produkter du har i nettbutikken jo mer vil du selge, men dette stemmer ikke nødvendigvis. Faktum er at kunder ofte kan bli litt overveldet av altfor mange valg. Så trikset er å gjøre det enkelt, men passe på at du fortsatt har det kundene dine ser etter. Jo flere valg du gir kunden jo større er sjansen for at de ender opp med å kikke andre steder etter det de ser etter.

Pssst! Bruk kategorier, så vil kunden finne det de leter etter kjappere og du slipper å vise dem alle produktene dine samtidig. Produkter som leveres i forskjellige farger bør for eksempel bare eksistere under en produktside, ikke flere. 

giphy-4

Vi håper denne listen ga deg litt inspirasjon til hvordan du kan øke salget i din nettbutikk. En annen faktor for hvor mye du selger i din nettbutikk er jo selvfølgelig hvor mange besøkende siden har. For å lese mer om SEO og hvordan du kan bruke det for å nå flere på nett kan du ta en kikk på disse artiklene:

Er SEO for nettbutikker verdt det?

SEO tips for nettbutikker i 2020

Tips til bilderedigering for nettbutikker

 

klikk og dra nettbutikk

Instagram feed