Få månedlig bloggoppdatering

Tips til bilderedigering for nettbutikker

av Peter Ulleberg

Hvis du har en nettbutikk, eller har tenkt til å starte en, er denne artikkelen for deg. Vi skal ta en nærmere titt på bruken av bilder på nettbutikker – både i forhold til det visuelle uttrykket og i forhold til SEO. Jeg skal holde det enkelt og gi deg noen gode tips og verktøy til hvordan du kan bruke bilder på best mulig måte på din nettbutikk.


 

Hvorfor er bilder viktige?

Mennesker er visuelle av natur og liker derfor tydelige og lyse bilder av høy kvalitet. Dette er kanskje hovedgrunnen til at du bør gi litt ekstra tanke til bildene i din nettbutikk. Bildene bidrar til å danne førsteinntrykket lenge før kundene dine rekker å lese om produktene eller historien til nettbutikken din. Kule og interessante bilder gjør kundene nysgjerrige og øker sjansene for at de vil klikke seg videre inn på siden din.

SEO er en annen faktor som er viktig. Store bildestørrelser gjør nettsiden din tregere og dette har to konsekvenser:

1. Kundeopplevelsen blir ikke smidig da kundene vil merke at siden din er treg. Dette gir et dårlig førsteinntrykk og resulterer i høyere bounce rate.

2. Google rangerer siden din lavere pga. lang lastetid. En av faktorene Google ser på når de bestemmer hvem som skal rangere høyt i søkeresultatene er nemlig hastighet på siden.

Derfor er bilder med stor filstørrelse som tar lang tid å laste ned et mulig stort problem for din nettbutikk.

giphy-2

Hvis du vil lese mer om SEO for nettbutikker i 2020 kan du ta en kikk på vår artikkel her.

 

Hva slags bilder bør du ha?

Hvilke bilder skal du ha i din nettbutikk? Hvordan bør produktbildene se ut? Her finnes det ingen regler som MÅ følges, men det er visse ting som vi vet funker. Her har du noen generelle huskeregler:

  • Produktet kommer tydelig frem
  • Produktet ser bra ut på bildet
  • Bildene er lyse og klare

Den beste måten å finne ut hva slags bilder du vil ha på din nettside er å gjøre research. Ta til internettet og sjekk noen butikker som er i samme kategori som deg. Selger du klær kan du for eksempel se på de store nettbutikkene som Asos og Zalando. Da oppdager du fort at det de foretrekker er produktbilder hvor en modell har på seg plagget (se bilder under).

Asos:

Merknad 2020-03-05 095807

 

Zalando:

screen shot

 

Leverandører tilbyr ofte produktbilder som du står fritt til å bruke i din nettbutikk, eller så kan man ta det ekstra skrittet og ta noen bilder selv.

 

Bilderedigering gjort helt enkelt

Uansett om du tar bildene dine selv, bruker bilder fra leverandøren din, eller betaler en fotograf for produktbilder er det veldig sannsynlig at du er nødt til å redigere dem. Enten det er for å legge til tekst eller endre størrelsen på bildet er dette noe de fleste blir litt stresset av. Men redigering trenger ikke å være vanskelig. I dag finnes det faktisk så gode verktøy der ute at jeg våger å si at bilderedigering faktisk kan være lekende lett.

Min anbefaling til deg: bli vant med Pixlr X.

 

img_webapp-pixlr-x

 

Dette programmet er uhyre enkelt, og det finnes mange videoer som viser hvordan man gjør forskjellige ting i verktøyet. Du får gjort alt du trenger av redigering rett i nettleseren og det er helt gratis. Jeg har laget en kjapp video om hvordan du enkelt kan legge til tekst til et bilde som du kan se her:

 

Her er noen andre linker til tutorials i Pixlr X:

Overblikk av verktøylinjen Del 1

Overblikk av verktøylinjen Del 2

 

Bildestørrelse

Store bilder = treg nettside. Så, hvordan kan du fikse det? Her gjelder det å finne balansen mellom god kvalitet på bildet og liten filstørrelse. Og husk, når vi snakker om ‘store bilder’ snakker vi om filstørrelse, ikke hvor stort bildet er på siden din.

Under ser du ett produktbilde av en klokke. Filstørrelsen på dette bildet er 0.9MB:

 

ruthson-zimmerman-Ws4wd-vJ9M0-unsplash

 

Under ser du det samme bilde som over, bare at dette bildet har blitt komprimert til kun 0.3MB (Klarer du å se forskjell?):

 

Komprimert2

 

Det komprimerte bildet vil lastes mye raskere på nettsiden din og bidra til at du kan rangeres høyere i søkeresultater. Kundeopplevelsen vil også bli bedre. Så hvordan skal du gå fram for å komprimere bildene dine? Jo, komprimering kan gjøres enten når bildet lagres etter det har blitt redigert, eller senere i prosessen.

Når du lagrer bildet kan du velge kvalitet og størrelse og det er her du vil kunne bestemme hvor stor filstørrelsen skal bli. Bruker du Pixlr X viser den deg hva filstørrelsen på det ferdige bildet vil bli alt ettersom hvor høy kvalitet du velger.

Senere i prosessen kan du bruke et verktøy som Tiny JPG eller Hnet for å filstørrelsen på bildene mindre. Disse verktøyene er enkel i bruk og lar deg selv velge hvor mye du vil at bildet skal komprimeres.

 

Pass på kvaliteten

Men det er ikke sånn at jo mindre filstørrelsen er jo bedre. Her gjelder det som sagt å finne en balanse. Under ser du et eksempel på hvordan det kan ende opp om et bilde blir komprimert for mye.

 

Webp.net-compress-image (1)

 

Her ser du at vi har mistet ganske mye detalj i bildet. Dette bildet ville ikke sett bra ut i en nettbutikk. Så prøv å komprimer bildet så mye du kan uten at du mister kvalitet. Rundt 0.3MB – 0.5MB bør passe fint for de fleste bilder. Husk at du kan alltid komprimere bildet på nytt om du ikke får ønskelig resultat første gang.

 

Her på butikkbloggen skriver vi om alt som kan hjelpe de som har eller vil starte butikk/nettbutikk. Hvis du har noen forslag til noe du vil lese om kan du gjerne sende meg en mail her.

 

klikk og dra nettbutikk

 

Instagram feed