Butikkdrift under korona

Peter Ulleberg
Peter Ulleberg

apr 30, 2020

Koronasituasjonen har som forventet skapt store bølger i butikkverdenen. Noen butikker var kjappe med å stenge og komme seg over på andre måter å fortsatt møte kundene, mens for andre har det tatt noe lengre tid. I denne tiden har det blitt tydelig at de butikkene som allerede var tilstede på nett startet med et forsprang. I denne artikkelen tar vi en nærmere kikk på noen av de nye trendene og teknikkene butikkene bruker for å nå frem til kundene sine i denne tiden. Vi gir deg også noen tips underveis til hvordan du kan komme i gang selv. 



charles-deluvio-BAbXlv7AxzM-unsplash

 

Live-Shopping

Med live-shopping, eller “facetime shopping”, kan kunder booke tid for at en ansatt kan vise dem rundt i butikken via videosamtale. Dette lar kundene se på varene og utforske butikken hjemmefra. Deretter kan kundene få varene de ønsker å kjøpe levert hjem eller hente dem i butikk. Akkurat denne handlemåten er ny for de fleste av oss, men har allerede vært brukt lenge i Kina, hvor denne typen shopping utgjør rundt 9% av den totale e-handelen. Hvorvidt trenden kommer til å vokse til samme nivå i Norge er det ingen som vet, men det er tydelig at det fyller et behov som mange har. Les mer om live-shopping her og her.

Med live-shopping får kundene mer personlig kundeopplevelse enn de ville ha fått via kun en nettbutikk. Det åpner også for gode interaksjoner mellom ansatte og kunden: den ansatte kan lytte og stille spørsmål så kunden kan få den gode hjelpen og kundeforholdet kan styrkes. Muligheten for mersalg med mening er også tilstede, noe den ikke alltid er i en nettbutikk. 

 

TIPS: Å starte med live-shopping for din butikk er enkelt. Publiser innlegg via din butikks sosiale mediekanaler om at dette er noe du vil prøve ut og tilby til faste tider. La kundene booke og start en videosamtale på tidspunktet via din bedrifts Instagram eller Messenger konto. Når kunden er ferdig med å handle, avtaler dere hvordan betaling og levering skal skje. 


zach-inglis-5JK6XG_7By4-unsplash

 

Butikk i bevegelse

En annen del av butikkdriften som koronasituasjonen har berørt, er hvordan kundene betaler for varer. Noen butikker har nå kunnet tilby levering på døra hvor kunden får muligheten til å betale via en mobil kasse. Dette gjør at butikken slipper å betale gebyrer for bruk av Vipps o.l. og heller tar med kassen fra butikken ut. For butikker som ikke er tilstede på nett kan denne typen levering og betaling kombineres med live-shopping for å gi kundene flotte handleopplevelser på tross av situasjonen.

En mobil kasse åpner også for å ta butikken ut av lokalet. Hvis været er fint kan det å selge ute gjøre det mye lettere for kunder og ansatte å oppholde smitteverntiltakene fra regjeringen. Dette er spesielt fint for de butikkene med små lokaler som har gjort det vanskelig å drive som vanlig. 

 

TIPS: Med en mobil kasse får du en fleksibilitet i din butikkdrift som kan hjelpe deg gi kundene det de vil ha. Les om vår mobile kasse her. 

 

Hjemleveringer

En annen følge av situasjonen i dag er at flere og flere butikker velger å tilby hjemleveringer. Dette gjelder også for butikker som kanskje ikke engang har en nettbutikk. Lokalbutikker har begynt å tilby gratis hjemlevering med bil eller med sykkel - her har butikkene virkelig omstilt seg raskt for å tilby det kundene vil ha. Faktum er at mange i dag vil unngå å gå og handle i en butikk med andre folk, så det at butikker nå tilby hjemleveringer er en stor hjelp både for kunder og for butikken selv. 

giphy-3
 

VG lanserte Hjemleveringsguiden, som streber mot å gi en oversikt over alle butikker som leverer helt hjem. I skrivende stund har de over 485 butikker i 14 kategorier. Noen av butikkene leverer kun hjem i et begrenset lokalområde, mens andre leverer hjem i hele landet. 

 

TIPS: For å få din butikk inkludert i Hjemleveringsguiden til VG kan du sende en mail til hei@vglab.no med informasjon om din butikk be om å bli inkludert. 

 

Det kundene vil ha 

Veksten i netthandelen som har pågått de siste årene skjøt virkelig fart da koronasituasjonen startet for fullt her til lands. Dette har resultert i stor vekst for stort sett alle som selger på nett. I en undersøkelse gjennomført før koronasituasjonen ville man finne ut hva kundene vil ha når de handler på nett. Det de kom fram til var at mulighet til retur, fri frakt og raske leveringer var hovedpunktene som kundene ser etter. Det er mulig å se for seg at disse kriteriene er enda viktigere nå som mengden shopping på nett har økt. De butikkene som kan tilby gode handleopplevelser kombinert med enkel betaling, kjapp og gratis frakt ligger nok veldig godt an. 

giphy (1)-3

 

TIPS: Det er aldri for sent å komme i gang med nettbutikk. En nettbutikk kan enkelt settes opp og fungerer som et utstillingsvindu på nett som lar kundene dine se på produktene og gjøre research før de kommer til butikken. Les om vår klikk-og-dra nettbutikk her

 

Hvor lenge situasjonen vil være som den er i dag er usikkert, men det vi vet er at det mest sannsynligvis blir en god stund til handel kan gå tilbake til normalen. I mellomtiden blir det mer og mer viktig med innovasjon og nytenkning fra butikkenes side. De som kommer best ut av situasjonen blir nok de som tar til seg nye teknologier og strategier, og ikke minst bruker sosiale medier til å mobilisere eksisterende kunder og finne nye.

 

Her på butikkbloggen skriver vi om alt som er av interesse for deg som har eller vil starte butikk/nettbutikk - hvis du har noen forlag til artikler du vil lese kan du gjerne sende meg en mail her. 

Få månedlig bloggoppdatering