Denne knappen koster deg dyrt på Facebook

Peter Ulleberg
Peter Ulleberg

jan 22, 2021

Alle som har drevet en Facebook side har sett den fristende blå knappen med teksten ‘frem innlegg’ eller ‘Boost Post’. Den dukker opp når vi trenger den mest og fremstår som et enkelt verktøy for å nå flere i din målgruppe. Som butikkeier må man gjøre mye selv, og et verktøy som gjør hverdagen enklere takker man gjerne ja til. Så, man trykker på knappen, velger et par innstillinger, og føler man har gjort sitt for å markedsføre butikken. Men...

...sannheten er at ‘frem innlegg’ knappen er kjent blant de som har peiling for å være den værste investeringen av markedsføringskroner du kan gjøre. Denne artikkelen handler om akkurat hvorfor du absolutt ikke burde bruke ‘frem innlegg’ knappen, med mindre du har et sterkt ønske om å hive penger ut av vinduet.

Med litt mer arbeid, og kanskje etter du har lært et par nye ting, kan du få så mye mer for pengene når du annonserer på Facebook. Men først:



‘Frem innlegg’

Hvis du er en av de som bruker denne funksjonen ofte for din bedrift, så er den gode nyheten at du kan få mye mer ut av pengene du bruker på markedsføring med et par endringer. Den dårlige nyheten er at du nok har fått veldig lite ut av de pengene du har brukt så langt. Men, jeg skjønner hvorfor. 

‘Frem innlegg’ knappen er laget for å friste deg som har en bedrift til å “enkelt” nå flere med dine innlegg. Ofte ser innleggene du publiserer kanskje sånn ut:

Screenshot Shoplabs 1

Når du helst vil at det skal se sånn ut:

Screenshot Shoplabs 2

Facebook viser deg tydelig antall personer nådd og antall engasjement så langt, og leser du de tallene leder det øynene rett til ‘frem innlegg’ knappen:

Frem innleg

Den er å forstå som en enkel løsning på et problem, men det finnes mye bedre måter å nå målene dine. Markedsførere generelt unngår å bruke denne knappen, og dette er grunnene:

 

Problemet med ‘frem innlegg’

Hovedargumentet mot å bruke ‘frem innlegg’ er at det er veldig begrenset i hva det lar deg gjøre. For å illustrere noen av begrensningene har jeg i listen under inkludert noen skjermbilder fra ‘frem innlegg’ oppsettet ved siden av ‘Facebook Business Manager’ som er det litt mer avanserte verktøyet for annonsering på Facebook. 

 

Plassering

Når du lager en annonse kan den potensielt vises mange forskjellige steder i Facebook sitt økosystem, men bruker du ‘frem innlegg’ knappen får du kun disse valgene:

Screen Shot 2021-01-21 at 10.15.35 am

Om du heller velger 'Business Manager' ser det slik ut:

Screen Shot 2021-01-21 at 11.59.32 am

Screen Shot 2021-01-21 at 10.23.23 am

Som du ser har du mange flere valg i ‘Business Manager’ for hvor annonsen din skal vises. Det vil alltid være positivt for deg å ha mer kontroll og oversikt over hvor dine annonser vises. Hvis du for eksempel mistenker at dine kunder foretrekker  ‘Stories’ over ‘Søk’ vil det være hensiktsmessig å kunne prioritere annonser i den kanalen.

 

A/B testing

A/B testing er metoden vi bruker for å finne ut hva som funker i annonseringen. Når du fremmer et innlegg får du ikke muligheten til å A/B teste, og da finner du heller aldri ut hva det er som funker best for din målgruppe. Så, ved å bruke ‘frem innlegg’ har du kvittet deg med muligheten til å forbedre annonsene dine over tid, og få erfaring fra hva som faktisk funker.

Uten A/B testing, eller splitt-testing, finner du aldri ut hvilke små endringer som kunne gjort forskjellen mellom 100 klikk og 300 klikk på en annonse.

Les mer om vår nettbutikk

Budsjett

Nok et område som er veldig begrenset med ‘frem innlegg’. Her får du kun valg om varighet på kampanjen og totalt budsjett. Problemet her er at Facebook tar mesteparten av avgjørelsene for deg, og du får heller ikke eksperimentert med hvilke tider på dagen som funker best for din målgruppe. Noen målgrupper er ikke aktive tidlig på morgenen, så det å bruke penger på en annonse som kjører da vil være helt bortkastet.

 

Merkesikkerhet

Det er et bredt spekter av innhold på Facebook, og som bedrift så er det nok noen kategorier med innhold du ikke vil ha ditt merke stående ved siden av. Bruker du ‘frem innlegg’ har du ingen valg for å “hindre at annonsene dine vises i eller ved siden av innhold som ikke fremmer merket ditt.” Det kan fort bli uheldig om din butikk har visse verdier eller standarder dere vil holde merkenavnet til. 

 

Les også:

Misfornøyd kunde i butikken? Gjør dette!

E-postmarkedsføring: Hva er fordelene?

 

Hva er alternativet?

Så, jeg har overbevist deg om å aldri bruke ‘frem innlegg’ knappen igjen? Bra. Du har sikkert fått med deg at jeg har nevnt ‘Facebook Business Manager’ flere ganger i dette innlegget, og det er det god grunn til. Dette er nemlig verktøyet som leverer på alle områdene der 'frem innlegg' har mangler. Hvis du vil få god effekt av hver krone du bruker på markedsføring på Facebook er det ikke noe spørsmål om at Business Manager er verktøyet for deg. 

Business-Manager

Nå tenker du kanskje: er ikke Facebook Business Manager vanskelig å bruke? Vel, det er hakket mer avansert enn å ‘fremme innlegg’, men det er absolutt noe du kan lære deg ganske kjapt. Facebook har en egen guide på hvordan du kommer i gang. Det er også ufattelig mange gode ressurser på nett som går litt mer i dybden på hvordan du får mye ut av Facebook Business Manager. 

 

Konklusjon

For å virkelig understreke poenget mitt her tok jeg en prat Mathias Kristiansen, som er vår egen Head of Digital Marketing. Han hadde følgende å si om å fremme innlegg: 

"Jeg ville ikke brukt 'frem innlegg' for å annonsere for en bedrift. Hvis Business Manager blir for vanskelig for noen, så ville jeg vurdert enten å betale noen som har litt mer peiling for å få hjelp med annonseringen, eller fokusert på litt enklere kanaler, f.eks. annonser i lokalavisen."

Helt enkelt fortalt:

‘Frem innlegg’ - Nei takk!

‘Facebook Business Manager’ - Ja takk!

 


Vil du lære mer om å markedsføre din butikk? Meld deg på nyhetsbrevet vårt, så får du ett innlegg rett i innboksen annenhver uke. 

Få månedlig bloggoppdatering