Få månedlig bloggoppdatering

Et Brøl for Løkka: Frøken Dianas Salonger

av Hilde Gretland Andersen

Uavhengig butikkdrift kan sies å være et slags kraftfor for nytekning, innovasjon – og klima. Derfor hyller vi kremmere på Løkka i denne minibloggserien!

8 % av klimautslippet skyldes klesindustrien – det er mer enn flytrafikk og sjøfart totalt! Likevel snakker vi ikke like mye om «shoppeskam» som «flyskam».

I mange U-land er tekstilindustrien en stor bidragsyter til dårlige arbeidsforhold, umenneskelige lange arbeidsdager på under minimal lønn. Kun vi skal kunne ha tilgang på billige klær vi kan fylle klesskapene våre med og kanskje til og med aldri bruke.

juan-jose-porta-YsoCJDGoiG4-unsplash

Det betyr ikke at man skal skamme seg for å shoppe, men det kan være lurt å være ekstra bevisst på hvilke butikker man velger å bruke pengene sine i.

Og setter man klimaforutsetningene til side, er det noe dypere og et enda viktigere budskap med de små, uavhengige butikkene vi finner rundt oss. Hva det er, er jeg ikke helt sikker på, men det er noe med en folkelig bevissthet – å forstå av vi har et valg og en påvirkningskraft når det kommer til å støtte opp under viktige endringer i samfunnet vårt.

Vi som forbrukere har enormt mye makt i valgene vi tar – spesielt når det er snakk om hvor vi velger å handle klær og mat. Sånn sett er det frigjørende å tenke på at våre valg betyr noe i det store og det hele.

Derfor brøler vi litt ekstra for frittstående butikkdrift og fordelene det gir samfunnet i denne minibloggserien om uavhengige butikker på Løkka.

Og om vi ikke skal brøle, skal vi i hvert fall hylle dem!

Frøken Dianas Salonger: Bevisst butikkdrift

I Markveien 56, i et grønt bygg med rød font, finner du den fabelaktige vintagebutikken «Frøken Dianas salonger». En butikk med fargerike utstillingsvinduer, hvor mannekengene er ikledd sofistikerte og fantastiske klær i mønstre du ellers ikke kommer over andre steder.

frøken-dianas-salonger-1,

Du blir fristet til å gå inn og bare «kikke litt», for å så bare «kjøpe èeen ting» når du først er innom. Bor du i Oslo og har en lidenskap for retroklær og mote med særegen stil, har du definitivt vært innom «Frøken Dianas Salonger», eller i hvert fall hørt om dem.

Etter hvert ble begge lei av freelancetilværelsen, og å være prisgitt alle andre for å få oss jobb. Det er veldig slitsomt i lengden.

 

Grunnlagt i 2008 av Elise Dingstad og Ellen Marie Garåsen, er Frøken Dianas Salonger en av veteranene på Løkka når vi snakker uavhengig butikkdrift og kremmerånd.

Gründerne vet å evolvere, utvikle seg og henge med i tiden, på tross av at de selger klær inspirert fra fortiden.

Over dørterskelen blir vi møtt av nostalgisk 50-talls rock, avslappet atmosfære og en blond, sprudlende dame med bredt smil som møter oss med et velkomment «hei». Vi kjenner henne umiddelbart igjen fra sosiale medier, og vet at vi nå står ansikt til ansikt med en av eierne av «Frøken Dianas Salonger», Elise Dingstad.

Elise Dingstad

De har nettopp fått inn en ny leveranse, men sier likevel «ja» til å slå av en prat da vi forklarer at vi ønsker å skrive en artikkel om butikkdrift på Løkka.

Frøken Dianas Salonger skal være et «skattekammer for deg som elsker farger, stoffer og snitt fra fordums tid», som de selv beskriver på nettbutikken sin: frokendianassalonger.no.

De to venninnene har begge skuespillerbakgrunn og hadde samarbeidet før med ulike typer teaterproduksjoner.

-Etter hvert ble begge lei av freelancetilværelsen, og å være prisgitt alle andre for å få oss jobb. Det er veldig slitsomt i lengden. Samtidig hadde begge en felles interesse i både vintageklær og interiør, og hadde snakket en stund om å starte en slags «loppis-kafè», men det ble butikk til slutt.

Ja, vi kjørte egentlig bare på når vi først hadde sagt «Go», sa opp ekstrajobbene vi hadde og brukte alle pengene våre på innkjøp.

 

Kanskje det er teaterinteresse som er årsaken til Ellen og Elises gode øye for estetikk, og gleden i å eksperimentere og leke seg med ytre, personlige uttrykk gjennom mote og klær.

-Vi bare bestemte oss på forsommeren 2008, og i september 2008 åpnet vi butikken, forteller Elise og ler litt av reaksjonen min på hvor sinnssykt raskt det fort hadde gått da de først hadde bestemt seg.

Dianas utvalg

-Så dere bare hoppet i det uten egentlig helt å vite hva dere gikk til?

-Ja, vi kjørte egentlig bare på når vi først hadde sagt «Go», sa opp ekstrajobbene vi hadde og brukte alle pengene våre på innkjøp. Vi dro land og strand for å kjøpe inn varer vi kunne selge i butikken. Det var selvfølgelig nervepirrende, men spennende også, sier Elise.

Frøken Dianas Salonger, et navn lånt fra Ibsens «Hedda Gabler», startet reisen i et mindre lokale med større utvalg av klær og krimskrams, men hadde i første omgang hovedsakelig selge retrointeriør. Altså, kule lamper, klær, interiør ved siden av andre ting de synes var spennende.

-Men vi merket ganske raskt at de fleste trenger oftere nye klær enn nye lamper, så da ble det naturlig for oss å gå mer og mer over til å selge mote og accessories.

Hilde Gretland Andersen, Dianas Salonger

Med tiden utviklet ideen og merkevaren Frøken Dianas Salonger seg, og de tøffe gründerne fikk samtidig noe du ikke kan få på noe annen måte enn å faktisk bare gjøre det – nemlig praktisk erfaring.

Innsikten de samlet, gjorde det enklere å vite hvilken retning de burde ta ved neste veiskille, eller mulige utfordringer de møtte på for butikken.

-Etter hvert så vi blant annet behovet for å få inn et større utvalg på størrelser. Problemet med vintageklær er at de ofte kommer i veldig små størrelser. Vi ønsker å tilby klær til kvinner i alle fasonger, og derfor begynte vi å ta inn kule småmerker med vintageinspirerte klær som i tillegg kommer i mer tidsriktige størrelser, forklarer Elise.

Ved å observere interesse og behov hos kundene sine, finslipte Elise og Ellen inn konseptet sitt til et sylskarpt merkevare, og var mer enn villige å tilpasse seg markedet ved å blant annet åpne en nettbutikk i 2011, og å være aktive på sosiale medier.

-Hva driver dere fremover?

-Å, at vi får så utrolig hyggelige tilbakemeldinger fra kunder. Vi har mange faste stamkunder som har vært med gjennom 11 år, og får stadig feedback på at vi driver en litt annerledes butikk. Og så er både Ellen og jeg veldig glad i kreative prosjekter, så dette er noe kan vi få utløp for det kreative via å jobbe med å for eksempel ommøblere i butikken, skrive en bok, eller designe et eget klesmerke.

Skjorter, Dianas Salonger

Elise forklarer at det er frigjørende å kunne skape noe ingen andre har gjort før, og samtidig forme arbeidsplassen sin på en helt egen måte.

-Vi ønsker å gjøre en forskjell og bidra til samfunnet så godt vi kan. Det motiverer oss til å drive konseptet videre, spre positive holdninger og utgjøre en forskjell.

Next: Etisk Vintage

I 2018 lanserte Frøken Dianas Salonger klesmerket Dianas Vintage i samarbeid med Fair & Square.

-Planla dere å starte et eget merke fra «the get go», eller var det noe som dukket opp senere?

-Nei, vi er ganske ustrukturerte mennesker. Vi hadde ikke noen forretningsplan eller investorer da vi startet, så vi begynte bare helt fra scratch uten noen som helt erfaring eller utdannelse. Det har vært stein for stein, altså, ler Elise når hun mimrer tilbake til hvor kaotisk det føltes, forteller Elise.

Ønsket om å lage egne klær startet da Ellen og Elise gjorde research til boken sin «Dianas Vintage» i 2013. Boken dekker motehistorie og ulike stiler fra 20-80-tallet, og er stappet av stylingstips og inspirasjon for de moteinteresserte.

Dianas Salonger

-Vi tok et slags «hovedfag» i mote under researchperioden og fikk veldig lyst til å designe egne klær, men det var ikke noe vi hadde mulighet til da. Derfor lå ideen og ulmet og godgjorde seg i noen år, sier Elise.

«Fair & Square» er i utgangspunktet et norsk firma som ønsker å endre tekstilbransjen ved å vise at man kan lage klær rettferdig og etisk. Fabrikkene er basert i Kina, men norske arbeidsforhold er garantert for de ansatte. – Det vil si alle fordelene vi har rett på her i Norge.

Det er godt å vite at vi kan bidra med å gi flere en bedre arbeidshverdag i en bransje som ofte ikke vet å behandle sine ansatte godt nok

 

-De ansatte får da 37,5 timers uke, pensjoner, forsikringer, mammapermisjon og andre rettigheter vi automatisk får på arbeidsplassen vår, men ofte tar alt for gitt.

Samarbeidet oppsto, da Ellen tilfeldigvis kom over en nyhetsreportasje om «Fair & Square» og tenkte «hmmm». Plutselig dukket en mulighet opp for å både kunne designe noe egen, og samtidig utgjøre en forskjell. Ellen og Eline tok kontakt, og resten er historie.

Kanskje det er de ideene der man helst skal følge – de som gir deg en «nudge» i riktig retning, men som du fort kan gå glipp av om du ikke følger ekstra godt med.

-Etter vi startet samarbeidet med «Fair & Square» har de ansatt mange nye på fabrikken, og det er godt å vite at vi kan bidra med å gi flere en bedre arbeidshverdag i en bransje som ofte ikke vet å behandle sine ansatte godt nok, forklarer en engasjert Elise.

God kundebehandling og teft for fashion

-Hva tror du er en av grunnene til at dere har overlevd den tøffe konkurransen på Løkka?

-En av de viktigste grunnene er nok at vi har veldig god service. Alle som kommer inn døren her, skal få tilbud om hjelp og alle de ansatte som jobber her skal få kundene til å føle seg fornøyde og fine når de går ut herfra. Det gjør jo at vi har fått lojale kunder som kommer tilbake og ønsker å støtte oss.

Det er det morsomste med denne jobben – når du finner klær kunden bare stråler i når de kommer ut ifra prøverommet

 

Retroskjorter, Dianas Salonger

Frøken Dianas Salonger ønsker å være en inkluderende butikk hvor du skal føle deg velkommen og avslappet, ikke et sted hvor du føler kritiske blikk fra selgerne fordi du ikke «passer inn», eller er «kul nok». Noe vi alle kanskje kan innrømme at vi har følt i ny og ne i butikker vi vanligvis ikke går innom - at det ser for dyrt eller kult ut for meg.

-Atmosfære har mye å si for at kundene skal komme inn. I tillegg har vi en teft for farger, trender og snitt på klær, at vi plukker ting vi vet folk ser bra ut. Det er det morsomste med denne jobben – når du finner klær kunden bare stråler i når de kommer ut ifra prøverommet, sier Elise og smiler.

Dianas Prøverom


 

Vil du lese mer om bærekraftig mote, eller butikkdrift på Løkka?

Sjekk ut artiklene våre:

Et Brøl for Løkka: Pt. 1, Haralds Vaffel

"Life is too short for fast fashion"

 


 

gratis demo

Instagram feed