Få månedlig bloggoppdatering

Facebook Shops - Nedsidene du kanskje ikke tenkte på

av Peter Ulleberg

Facebook lanserte for kort tid siden et nytt verktøy for små butikker, nemlig Facebook Shops. I denne artikkelen gir vi deg en gjennomgang av hva Facebook Shops er, hvordan det funker, og hva nedsidene er.


 

facebook-shops-instagram-1024x502

 

Hva er Facebook Shops?

Kort fortalt er Facebook Shops et verktøy som gjør det mulig for bedrifter å selge sine produkter direkte på Instagram og Facebook uten å ha en egen nettbutikk. Facebook tar en andel av salgsprisen og bedriften må selv stå for levering. Kundene vil kunne se produkter, lagre dem i en handlekurv og kjøpe dem uten å forlate Facebook eller Instagram.

 

Facebook beskriver ‘Shops’ som en mobil-først handleopplevelse hvor bedrifter enkelt kan lage en butikk på Facebook og Instagram. ‘Shops’ lar deg velge hvilke varer du vil fremheve, presentere varekolleksjoner og tilpasse butikken visuelt med fonter og farger. Med ‘Shops’ vil du også kunne chatte med kunder direkte via WhatsApp, Messenger eller Instagram.

 

facebook-shops-manager

 

Facebook håper nok at dette vil øke resultatene bedrifter ser fra annonsering på plattformen, ved å koble effekten mellom annonsering og salg nå som hele kjøpsreisen kan skje på én app. ‘Shops’ lar Facebook tilrettelegge for små bedrifter, bevise sin verdi som annonsekanal og samtidig får de samlet inn kjøpsdata og geografisk data om sine, eller dine, kunder.

 

Hvorfor Facebook Shops?

‘Shops’ har vært under utvikling hos Facebook lenge og skulle ikke lanseres på en stund, men ble lansert tidligere på grunn av korona-situasjonen. Verktøyet er utformet for å hjelpe de bedriftene som jobber med å bygge og styrke sin digitale tilstedeværelse. Målet er å gjøre kjøp og salg av varer på nett enklere for alle involverte parter. En helt sømløs handleopplevelse i en og samme app har potensiale til å gi stor effekt for hvor mye man selger på nett når kundene er i det impulsive hjørnet.

 

Når det er sagt så er det litt uklart akkurat hvem ‘Shops’ er best egnet for. Selv med løfter om gratis oppstart og en sømløs handleopplevelse har ‘Shops’ begrensninger og kostnader. Her er noen av de potensielle nedsidene med å velge ‘Shops’ fremfor en egen nettbutikk:

 

facebook-instagram-live-shopping-768x604

 

Nedsidene med Facebook Shops

Disse nedsidene er kanskje ikke dealbreakers for alle, men der er absolutt verdt å vite om før du begynner med 'Shops'.

Pris

I følge Facebook vil kostnaden per salg være 5%, eller USD 0.4 (3,80 KR) for salg på under USD 8 (76.10KR). Med en vanlig nettbutikk vil transaksjonsavgiften vanligvis ligge mellom 2.99% og 3.99%. Det vil si at med ‘Shops’ betaler du potensielt 2% mer per salg enn du gjør med din egen nettbutikk, det høres kanskje ikke ut som mye, men det kan bli store summer til slutt.

Facebook begrenser antall produkter du kan ha i din ‘Shop’

For de med et lavt antall produkter i butikk er dette kanskje greit, men for de fleste så kan dette by på utfordringer. Kunder vil ha valgmuligheter, og det kan fort fremstå som at butikken har et begrenset utvalg om man er tvungen å følge ‘Shops’ sine grenser.

Begrenset design

Når nettbutikken er innlemmet i Facebook eller Instagram er det ingen overraskelse at det blir begrenset hva du kan få til i forhold til unikt design. Facebook sier at brukere kan tilpasse fonter og farger, men det er alt. I din egen nettbutikk vil du jo selvfølgelig kunne tilpasse alt akkurat slik du vil ha det.

Integrasjoner

Med din egen nettbutikk vil du ha tilgang til integrasjoner med regnskap, frakt og markedsføring, for å nevne noen. Fra det Butikkbloggen erfarer, har Facebook så langt ingen avtaler tilpasset det norske markedet for å tilrettelegge for noen av disse behovene.

 

tim-bennett-OwvRB-M3GwE-unsplash

 

Hva er neste steg for ‘Shops’?

Facebook planlegger å legge til en ‘Shops’ knapp på utforsk-seksjonen i Instagram og muligheten til å koble lojalitetsprogrammer til Facebook-kontoer. Dette vil bidra til at det å handle på Instagram blir normalisert, og muligens noe mange vil gjøre om kort tid. De jobber også med å få på plass en live-shopping funksjon, hvor kunder kan se produkter streamet live fra butikker og kjøpe dem der og da.

Nedsidene nevnt over tatt i betraktning, så kan man se for seg at de som kommer til å få mest ut av ‘Shops’ er, for eksempel, influencere som selger sine egne produkter og som ikke har en nettbutikk. Men om ‘Shops’ blir det store nye som alle bruker, så er det dessverre en dårlig deal for mange bedrifter.

 

 

Prøv nettbutikk hos oss helt gratis i dag her!

klikk og dra nettbutikk

 

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å få tilsendt en månedlig oppdatering med de nyeste artiklene fra Butikkbloggen. 

Instagram feed