Nettbutikk: Gjør du det riktig?

av Hilde Gretland Andersen

«Nettbutikk kan brukes til å tilgjengliggjøre den fysiske butikken din". – En påstand vi ofte hører. Har det noe for seg, egentlig?

Den skumle «butikkdøden»

Det er hard konkurranse for butikker om dagen – spesielt etter at nettshopping ble hverdagskost og storkjøperne, generasjon Z, er en målgruppe som kan være litt vanskeligere å nå.

Er du så heldig å drive egen butikk, kan den såkalte «butikkdøden» være noe du fra tid til annen bekymrer deg for.

Kan nettbutikk være løsningen på problemet? Er fordelene så store som alle skal ha det til, eller er det kun en «hype»?

Eier du fysisk butikk, har du garantert blitt fortalt at du også burde slenge deg på nettbutikk- trenden.

Vi har snakket med den lille motebutikken SelmaOline på Nøtterøy, som også driver nettbutikk, om hva slags fordeler de mener en nettbutikk kan gi.

Selma Oline nettbutikk

Nettbutikk kan styrke merkevarebyggingen

Du må ha litt tålmodighet

Først og fremst: Merkevarebygging er noe som tar tid. Derfor er det viktig å smøre seg med tålmodighet. Og når vi snakker om tid, er det ikke ett år eller to år.Det er heller en kontinuerlig og evigvarende prosess for bedriften.

-Vår erfaring med nettbutikk er at du må ha litt tålmodighet ettersom den tar tid å bygge opp. Vi har hatt vår nettbutikk i et par år nå og den er ennå ikke et plussprosjekt når du ser nettbutikken for seg selv. Men helt klart en faktor til at vi blir synligere, og den trekker helt klart flere kunder til butikken, sier daglig leder, Trine Schøyen.

Selma Oline klær

Instagrambilde fra SelmaOline

SelmaOline har et fokus på mote for kvinner og har et tydelig, bevisst uttrykk på både sosiale medier og på nettsiden i form av hva de sier og hva de viser. Merkevaren henger sammen.

Dette ser du også hos større kjeder som for eksempel Orkla eller Zalando. De har en bevissthet rundt hva de sier og hva de selger, samtidig som de sier det samme om og om igjen. Repetisjon hjelper bedriftens historiefortellingen og setter seg raskere hos målgruppen.

Gjør butikken tilgjenglig for en bredere kundegruppe

Digitalisering gir mange muligheter – nesten for mange muligheter, fordi det blir vanskeligere å overbevise kundene om at det nettopp deg de skal handle hos.

Det er mye jobb, og man må kunne en del om sosiale medier før man starter opp.

Én ting er å bygge relasjon via deling av innhold du mener representerer bedriften via SoMe- kanaler, en annen ting er hva du kan bruke nettbutikken til. Om du gjør det riktig, sørger du for å ha en god, rød tråd mellom det du deler på sosiale medier og nettbutikken din.

Alt skal henge sammen og det lønner seg å skaffe seg litt kunnskap om hvordan du kan bruke sosiale medier på riktig måte, men mest handler det om å være synlig.

Du må vite hvem målgruppen din er og hvordan du kan bruke nettbutikken som en plattform for å snakke med de.

Tenk på hva slags bilder du tar, hvordan du strukturerer bedriftens Tone of Voice, og om du klarer å koble det sammen med resten av SoMe- kanalene dine.

 -Det er mye jobb, og man må kunne en del om sosiale medier før man starter opp. I dag er det viktig å være tilstede på sosiale medier jevnlig og ikke minst fotografering, for fine bilder er et must, forteller Trine hos Selma Oline.

Med en nettside kan du øke salg ved å vise frem sesongvarer, tilbud og i tillegg styrke merkevaren til butikken din.

Synlighet nettbutikk

 

Det blir et Showroom for butikken for kunden kan se igjennom, eller kan shoppe direkte fra, før de eventuelt velger å komme innom.

I stedet for å skape avstand med teknologi, som mange kanskje umiddelbart tenker, gir du direkte og verdifull innsikt i varelageret – noe den moderne kunden gjerne vil ha.

viser at du tilpasser deg morgendagens kjøpere

 

Alt var ikke nødvendigvis «bedre i gamledager». Målgruppen din vil se at du henger med i tiden og møter dem der de er.

 

Vinnerne er helt klart de som var først ute.

 

Samtidig behøver ikke nettbutikk bety «døden for fysiske butikker», men heller bringe oss nærmere hverandre.

 

HUSK: De fleste liker å kunne ta og føle på varene vi kjøper, og, ikke minst, vi liker å treffe andre mennesker (selv om det noen ganger ikke virker sånn).

 

-Vi tror også at det er veldig viktig å kunne tilby nettbutikk for å imøtekomme kundenes nye handlemønster. Jeg har stor tro på at dette er fremtiden, men håper selvfølgelig at de fysiske butikkene vil bestå og drive godt sammen med netthandelen. Fremtiden er nok en kombinasjon, og derfor er det viktig å hive seg på karusellen. Vinnerne er helt klart de som var først ute, sier Trine.  

 

New call-to-action

 

Instagram feed

Få nyhetsbrevet vårt