Skill deg ut i Instagramhavet

av Shoplabs

Vi har snakket med en som vet en ting eller to om hvordan du kan skille deg ut i den endeløse, digitale bildestrømmen på Instagram.

I 2019 foretrekker mange å shoppe gjennom skjermer. Det er lettere og kjappere – noesom i de fleste tilfeller er en positiv ting.

Men hvordan klarer du å fange det ene avgjørende, verdifulle dobbeltklikket vi alle higer etter, i løpet av de små sekundene de blikket henger ved én post før det scrolles videre til neste?

Freelance- og videograf, Alexander Thorsen, har i mange år finpusset sine visuelle, kreative evner via oppdrag for blant annet superduoen «Markus og Martinus» og tv-programmet «Hver gang vi møtes».

Derfor tenkte vi at han var rett mann å spørre om hvilke enkle grep du kan ta for å oppgradere din Instagram- konto.

Og denne gangen har vi ikke bare tre tips, men hele fire til hvordan du kan uppe gamet og forsterke brandet deres via Instagram.

 

 

 

1) Finn en litt annerledes location!

Foto, Alexander Thorsen, yellow dress, desert

(Foto: Alexander Thorsen)

Du må selvfølgelig ikke reise til eksotiske ørkener for å ta interessante bilder, men kom deg for eksempel litt ut i grønnere omgivelser, eller til spennende urbane strøk. Poenget er at alt må ikke å bli tatt på samme sted inni butikken. 

Tenk på hva som kan kobles til produktet deres: enten det er miljø, sesong, eller farger. Med fire årstider og mye vær, er det én ting vi har i Norge så er det god variasjon av alle de ovennevnte.

Bruk naturlig lys – helst i den såkalte gylne time hvor lyset er på sitt beste og vakreste (det er en grunn til at det er fotografers favorittid på døgnet). – Slik unngår du å måtte redigere for mye, eller legge på filter.

2) Fortell en historie, fang en følelse og/eller ha et tydelig budskap

Alexander Thorsen, fashion, friends, laughin(Foto: Alexander Thorsen)

Dette behøver du ikke nødvendigvis utelukkende fortelle gjennom bilde, men kan forsterkes gjennom en "caption" eller en tekst under bildet for å få frem hele historien.

Det viktigste er at du vet hva du vil si.

Her er det også viktig å ta hensyn til den etablerte tone of voice (link til artikkel), og hvordan dere vanligvis pleier å snakke til leserne deres.

 3) Fremhev motivet.

Photo, Alexander Thorsen, Black and White picture of woman in dress

(Foto: Alexander Thorsen)

Driver du for eksempel en klesbutikk og ønsker å vise frem vareutvalget på Instagram, ta bilde av klærne på en modell. Det er veldig vanskelig for følgerne dine å se for seg hvordan klærne vil se ut på en kropp om det kun er bildet av plagget hengende i butikken.

Det er også lurt å legge ut flere bilder av samme plagget i ulike vinkler – og gjerne ett nærbilde så vi kan se flere detaljer og større inntrykk av hvordan det ser ut.

4) Eksperimenter!

Ikke vær redd for å prøve ut nye ting. Lek med kamera og test ut nye vinkler, komposisjoner, farger eller lys – alt som kan føre til et mer spennende bilde.

Aelxander Thorsen, foto, light (Foto: Alexander Thorsen)

Det er dessverre veldig mange som tar bilder av produktet sitt i lite varierende vinkler, og med tanke på hvor mye støy det er på Instagram nå for tiden, vil folk bla seg fort forbi deg om du ikke skiller deg ut.

Du vil ha et bilde som gjør at folk vil stoppe opp og se på bildet ditt. Det kan føre til at de leser teksten, lede dem videre inn på profilen din og forhåpentligvis genere flere følgere.

Husk at du ikke må være profesjonell fotograf for å ta gode bilder. I dag finnes det tonnevis av redigeringssapper, eller foto-tutorials på Youtube som kan hjelpe deg med å ta de bildene som skinner litt ekstra sterkt.

 Her er to kunder vi synes skiller seg ut på Instagram!

tint.oslo

Skjermbilde 2019-04-04 kl. 13.22.09

Hurra for våren☀️ En menge flotte vårnyheter fyller butikkene! Sving innom, eller sjekk ut nettsiden www.tint-oslo.no 😄 #tint #tintoslo #selectedfemme #selectedfemmenorge #vår #nyhter #grünerløkka #visitløkka #frogner #støttdinlokalebutikk

seventonsberg

Skjermbilde 2019-04-04 kl. 13.26.43

Chain Dress ⚜️ er en lekker wrapkjole med klassisk kjedemønster. Den har lange ermer og lekkert snitt som er litt lengre bak enn foran. #morenaspecialedition.

 

 

Instagram feed

Få nyhetsbrevet vårt