Få månedlig bloggoppdatering

Gjør salg mer effektivt. – Råd fra en som kjenner bransjen

av Hilde Gretland Andersen

Vi har tatt en kjapp Q&A med Tor-Erik, Shoplabs sin salgssjef– og ekspert innenfor salg og markedsføring. Det er mange der ute som ønsker gode råd og litt veiledning i hvordan man best kan drive bedrift sin, både fysisk og på nett.

Å lytte er gull

tor-erik

Som vår mann i feltet, og som en som er i daglig kontakt med folk i bransjen. Hva mener du er viktigst å tenke på i møtet med kunder?

 -Jeg mener definitivt at det aller viktigste er å lytte til kunden. Vi er ikke der for å snakke om oss, men for å høre hvordan hverdagen deres er. Det er banalt enkelt, men det er faktisk en kunst man må lære seg fort i denne bransjen.

Hva gjør du for å opprettholde god kommunikasjonen med kundene dine? Hva synes du er den største utfordringen?

 - Først og frem er det viktig for meg å snakke om hva vi kan bidra med for å effektivisere driften og gjøre arbeidshverdagen enklere. Tiden til butikksjefer og butikkeiere er knapp – noe som er veldig forståelig.

Butikksjefer og daglige ledere står ofte med hendene fulle for å holde orden på alt fra ansatte, kunder, og daglig drift av butikk. Derfor bør målet til en kundebehandler som leverer produkter til butikkdrift, være å gjøre dagen enklere for dem.

Færre leverandører gjør det enklere

Hva slags råd vil du gi våre kunder når det kommer til å forenkle butikkdriften?

 -Det er enkelt å forholde seg til en totalleverandør som leverer både kasse, nettbutikk, eller begge deler. Dette er særlig gunstig når du har salg i flere kanaler. Skjer det noe med terminaler trenger du bare ringe én leverdør!

I slike automatiserte løsninger har man også god mulighet til integrasjoner, som for eksempel mot regnskap. Når du har tatt oppgjøret for dagen vil det sendes til regnskapet automatisk i løpet av natten. På den måten får regnskapsfører umiddelbar tilgang og kan gå over og godkjenne forløpende.

Dette sparer masse tid for begge parter – og tid er penger. En annen ting som lønner seg er integrasjon mot nyhetsbrev. Det er en gratis markedsføringskanal, ved siden av sosiale medier som Instagram og Facebook. Her blir man kjent med kundene sine, og det kan skape positive langvarige relasjoner.

Har du noen siste ord til dem som synes det er skummelt å oppgradere og digitalisere kassasystemene etter den nye kassaloven tredde i kraft?

-Det går mest ut på å vise hvor enkelt det kan være. Derfor liker vi å kunne komme og sette opp kassasystemet hos nye kunder. Da får vi muligheten til å gå igjennom det med kunden og vise hvor enkelt et salg kan gjøres. Vi opplever at mange kunder blir mindre skeptiske når de først får prøvd det ut selv, og forstår fordelene med det!


 

gratis demo

 

Instagram feed