Få månedlig bloggoppdatering

Hvordan blir høsten for butikkeiere?

av Peter Ulleberg

 

Året 2020 har på mange måter vært litt som en berg-og-dal-bane så langt. I denne artikkelen tar vi en titt fremover på resten av kalenderåret, og deler noen tanker og ideer for butikkeiere. 


Covid-19 og veien fremover 

Vi begynner med et tema de fleste av oss er relativt lei av å høre om, men som vi nok må leve med en stund fremover: Covid-19. Fra mars i år ble hele landet snudd litt opp ned og alle har prøvd sitt beste på å tilpasse seg. Butikkeiere har vist at de er kjappe til å snu seg på en femøring og tilby det kundene har behov for. Online shopping, nye leveringstilbud og tilrettelegging for godt smittevern er noen stikkord for de månedene som har gått.  

 

giphy (5)-2

 

Veien videre er fortsatt usikker da smittesituasjonen i landet og lokalt innenfor hver kommune er i stadig endring. Det vi vet helt sikkert er at Covid-19 ikke kommer til å forsvinne over natten, så vi må nok belage oss på å følge nøye med og hele tiden revurdere hva det lureste å gjøre er. Under har vi laget en liten liste med tanker rundt en eventuell bølge 2.  

 

Hva gjør du om bølge nr. 2 kommer? 

  • Følg råd og retningslinjer fra helsemyndighetene 
  • Ha nær dialog med dine ansatte om hva som vil skje fremover 
  • Kommuniser med kundene dine på sosiale medier 
  • Fortsett å tilby shopping på nett (nettbutikk, Facebook Shops, Instagram Shopping) 
  • Fortsett å tilby foretrukne betalingsalternativer (kontaktløs og Vipps) 

 

I mellomtiden håper vi at smittesituasjonen roer seg og at vi alle kan komme oss tilbake til hverdagen snarere heller enn senere.  

 

Black Friday: delta eller boikotte? 

 

giphy (4)-2

Black Friday er en salgsdag som startet i Amerika, men som har blitt mer og mer populær i Norge de siste årene. Dagen pleier å være preget av veldig lave priser fra store kjeder og er kjent som en dag for forbrukere kan komme unna med veldig gode tilbud, men hvordan påvirker dette nisjebutikkene? I fjor tok vi en prat med Gøril H. Florvaag om nettopp dette. 

 

Gøril startet det som heter Nisjebutikkens Dag for ca. fire år siden som en motvekt til Black Friday. I fjor kunne hun fortelle følgende om hvorfor hun valgte å starte Nisjebutikkens Dag:

 

Salg er selvsagt en naturlig del av butikkdrift, men jeg opplevde at mange butikker kjente på et press om å "selge hele butikken til halv pris". Salgsdager som Black Friday er ikke bærekraftig for små butikker (eller for noen) - og kundenes forventninger trengte å bli noe justert.” 

 

Etter at Covid-19 har kommet som en uventet og tung utfordring for butikkene her i landet er det i år kanskje viktigere enn noen gang å støtte de småbutikkene, lokalbutikkene og nisjebutikkene.  

 

 

Prøv noe nytt i høst 

 

arturo-rey-5yP83RhaFGA-unsplash

Å tørre eksperimentere litt kan potensielt gi god gevinst for butikkeiere. Benytt høsten i år til å prøve ut litt nye ting for å se hva som funker. Hvis du kan prøve ut noe nytt som tar liten tid og koster lite eller ingenting er det ingen grunn til å ikke gjøre det. Kommuniser med kundene dine underveis så du får et godt innblikk i om det du prøver funker eller ikke. Her er noen ideer til ting du kan prøve i høst: 

 

Live shopping

Vis kundene at din butikk er frempå, moderne og at det skjer ting med live shopping. Enten det er for en kunde alene eller åpent for alle som følger dere på sosiale medier vil live shopping vise at dere ikke er redde for å prøve ut nye ting. 

 

Instagram Shopping

Har dere allerede flere følgere på Instagram? Hvorfor ikke tilby dem shopping rett i appen med Instagram Shopping. Les vårt innlegg om Instagram Shopping her.  

 

Bruk mer video

Video er det som får best respons på sosiale medier, men allikevel er det få butikker som benytter seg av det. Husk at videoene ikke nødvendigvis trenger å være profesjonelt filmet og redigert. Bruk også Stories på Instagram for det det er verdt.  

 

Kommuniser med dine kunder

Bruk spørreundersøkelser eller samtaler med kunder for å finne ut mer om hva de ser etter når de handler hos deg. Det er jo tross alt kundene dine du har laget butikken for, så å finne ut mer om hva de ser etter og kanskje hva de savner fra din butikk kan gi mye innsikt.  

 

klikk og dra nettbutikk

 

På denne bloggen skriver vi om alt som er interessant for kremmere. Er du kremmer eller er nysgjerrig på å starte ny butikk? Abonner på Butikkbloggen for å få tilsendt nye innlegg når de kommer.

 

 

Instagram feed