Få månedlig bloggoppdatering

Hvordan din butikk kan nå flere på Instagram

av Peter Ulleberg

Når stort sett alle bedrifter er på Instagram, hva kan du gjøre for å skille deg ut? Hvilke bilder får flest klikk? Hvordan skal jeg ta gode bilder? Hvordan kan jeg redigere bildene mine for å gjøre dem interessante? I denne artikkelen har vi tatt en prat med freelance fotograf Alexander Thorsen og fått noen tips til nettopp dette. Som en bonus har vi også gjort litt research og funnet våre egne tips og triks.


Det er ikke noe spørsmål om Instagram er kommet for å bli, i alle fall til den neste store appen tar over. Per dags dato er det ca. 2.3 millioner norske brukere på Instagram og tallet vokser hver eneste dag. Dette, kombinert med Instagram Shopping, gjør at det er viktigere og viktigere for små butikker å ikke bare være til stede, men også skille seg ut på Instagram.

Alexander Thorsen har i mange år jobbet som fotograf og finpusset sine ferdigheter – han har blant annet gjennomført oppdrag for Markus og Martinius, TV2 og TV-programmet ‘Hver gang vi møtes’. Her gir han deg fire tips til hvordan du kan nå flere på Instagram og forsterke din merkevare:

 

Se videoen eller les artikkelen under, og husk bonustipsene nederst i artikkelen om du ser videoen.

 

Finn en litt annerledes Location

Alle bilder MÅ ikke tas inne i butikken. Alexander anbefaler deg å ta turen ut og finne en location som gjør bildene dine mer interessante. Husk at det er ikke nødvendig å ta turen til en jungel i Thailand for å få spennende bilder. Det kan holde å gå til en park i nærheten, et hustak eller en vegg med litt graffiti, for å nevne noen.

Tenk på hva som kan kobles til dine produkter: enten det er omgivelser, sesong eller farger. Er det én ting vi har her i Norge så er det variasjon i vær – så bruk det for hva det er verdt!

Husk også at naturlig lys er din venn. Helst i den gylne time, hvor lyset er på sitt vakreste. Dette er altså tiden rundt solnedgang og soloppgang. Dager når det er overskyet er også fine for å ta bilder ute, da skyene gir et jevnt lys på hele motivet.

KOMIGJEN

Fortell en historie, fang en følelse og/eller ha et tydelig budskap

Et bilde sier mer en tusen ord, men det er lov til å bruke bildeteksten til å fortelle historien din. Det viktigste er at du vet hva du vil si. Prøv å finn et interessant punkt rundt bildet ditt og fremhev det i bildeteksten.

Kanskje du kan fortelle om hvor produktet er laget? Kanskje noe om produsenten eller hvordan du tenker produktet kan brukes? Her er det fint å være konsis, men prøve å legge til noe for å heve innlegget litt. Noen bruker sitater, andre stiller spørsmål. Her er det bare å prøve seg frem og se hva som fungerer best.

KOMIGJEN2

Fremhev motivet

Driver du klesbutikk og vil vise frem ditt vareutvalg? Ta bilder av klærne på en modell (gjerne en ansatt). Det kan være vanskelig for følgerne dine å se for seg hvordan klærne vil se ut på om det kun er bilde av plagget hengende i butikken. Ha i tankene at modellene gjerne kan gjenspeile hvordan kundene dine ser ut. Om du hovedsakelig selger klær til damer mellom 40 og 60 år er det kanskje fint at modellen er i samme aldersgruppe?

Det er også lurt å legge ut flere bilder av samme plagg fra ulike vinkler – og gjerne nærbilder så man kan se flere detaljer og få et bedre inntrykk av hvordan plagget ser ut. Instagram lar deg legge til opp til ti bilder per innlegg – så legg til de du synes passer best sammen.

KOMIGJEN3

Eksperimenter

Ikke vær redd for å prøve ut nye ting. Lek med kameraet og test ut vinkler, komposisjoner, farger eller lys – alt som kan føre til et mer spennende bilde. Det er bare å slette bilder du ikke bruker når du ser igjennom bildene senere, så her er det ikke farlig å ta mange bilder.

Det er tilsynelatende mange som er redde for å gjøre feil på Instagram – og det resulterer ofte i kjedelige bilder og lite variasjon. Hør på følgerne dine og lag mer av det du får respons på. Fokusér på bilder som får likes og kommentarer, dette er bilder som får folk til å stoppe opp og se på bildet ditt.

Husk at du ikke må være en profesjonell fotograf for å ta gode bilder. Sjekk ut denne og denne videoen for noen gode tips til hvordan du kan ta bedre bilder for Instagram. Når bildene er tatt kan du heve kvaliteten ved å redigere dem litt. Her er våre to favorittapper til bruk for redigering av bilder til Instagram:

 

Photoshop Express (gratis):

Photoshop Express Model 2

Denne appen lar deg enkelt redigere bilder rett fra telefonen din. Den har ferdige filtre og mer avanserte effekter for de som vil prøve seg frem. Her er det bare å utforske og man kan lett finne tutorials som viser hvordan man kan utnytte appen. Her er én som er et godt sted å begynne.

 

Canva (gratis eller 120kr pr.måned for premium):

CANVA For Instagram

Canva lar deg enkelt legge til tekst og grafikk til dine bilder. De har også mange fine maler til grafikkbilder som kan brukes til å for eksempel gi følgere oppdateringer om tilbud eller nye produkter. Betaler du for premium får du tilgang til noen flere funksjoner, men gratisversjonen har mer enn nok for de fleste.

 

Bonustips til høyere engasjement på Instagram

Socialinsider gjorde en studie av Instagram hvor de så på 7.4 millioner innlegg fra over 30,000 bedriftskontoer. De analyserte dataene for å finne ut hva som kjennetegner innlegg som engasjerer følgere. Vi sparer deg den 5,000 ord lange studien og gir deg de viktigste tipsene her:

 

Vær konsis og bruk emojis!

Bildetekster som er under 10 ord og som bruker flere emojis er de som får best respons fra følgere. Bare det å ha emojis øker engasjement på mellom 0.5% og 1.32%. Dette høres kanskje ikke ut som mye, men det er nok til å nå flere kunder og bygge bedre forhold med noen flere eksisterende kunder.

 

Video er en vinner

Folk i dag foretrekker video på stort sett alle flater – dette er noe du kan utnytte. Studien til Socialinsider viste blant annet at videoer får mange flere kommentarer sammenlignet med bilder. Ha video i bakhodet når du er ute og tar bilder til Instagram. Kunne dette egnet seg som en video?

 

Bruk bildekarusell

Hvis video ikke er mulig for deg gjelder det å få lagt til flere bilder i hvert innlegg. Innlegg med flere bilder viser en økning i engasjement for profiler av alle størrelser, og det gir jo mening. Jo mer innhold folk kan reagere på, jo flere reaksjoner får du.

 

Dine ‘stories’

I en annen studie analyserte Socialinsider over 100,000 Stories på Instagram – og de fant ut at profiler med under 10,000 følgere når ca. 9% av sine følgere med Stories. Derfor er dette et viktig verktøy å bruke. På stories gjelder det å bruke video, og innholdet kan gjerne være litt mer personlig og avslappet enn en video i et faktisk innlegg. Her kan det være greit å filme litt i butikk for eksempel.

 

Husk at disse tipsene er generelle og at du har de beste dataene for dine kunder. Følg med på hva kundene responderer på, og utforsk hvorfor noen innlegg gjør det bedre enn andre. Prøv å lage liknende innlegg og se hva responsen er.

 

Hvis du vil lære mer om hvordan din butikk kan nå flere kunder, kan du lese vårt innlegg om SEO for butikker/nettbutikker. 

 

Lykke til!

 

Her har vi inkludert to av våre kunder som vi synes skiller seg ut på Instagram:

Lille Jacobi:

 

Seven tønsberg:

 

 

Jeg håper denne artikkelen var til hjelp. Har du har noen spørsmål eller forslag til temaer du vil lese mer om her på bloggen, så send meg gjerne en mail her.

 

 

 

Instagram feed