Hvordan starte en klesbutikk

Nov 23, 2020

Hva er det første du må gjøre når du starter en klesbutikk? Hvordan lager du en forretningsplan? Blir det ikke masse ekstraarbeid om butikken også skal være på nett? Disse spørsmålene og flere surrer nok rundt i hodet på mange som drømmer om å starte en klesbutikk.


Ett av våre mål på Butikkbloggen er å gjøre veien fra butikkdrøm til første åpningsdag så kort og smertefri som mulig. Derfor har jeg skrevet denne artikkelen hvor jeg gir deg svaret på spørsmålet: Hvordan starter man en klesbutikk?

 

Idé

Jeg regner med at du allerede har en ide om hva slags klesbutikk du vil starte, så det eneste jeg skal ikke gå i dybden på hvordan du kommer på en ide her. Det jeg skal gjøre er å gi deg noen tips til hvordan du passer på at ideen er god.

Pass på at den er original. Med dette mener jeg selvfølgelig ikke at det må være et konsept så unikt at ingen i Norge har sett noe liknende før, men heller at du bør være klar over hva annet som finnes i ditt område. Men før du bestemmer deg for å gå for den ideen du har bør du gjøre et par ting:

 

Formuler ideen godt. Finn ut akkurat hva ideen er. Det bør være lett å forklare til andre, fordi om du ikke helt skjønner ideen din kommer verken kunder eller potensielle partnere til å skjønne det heller. Du burde kunne forklare konseptet med et par setninger.

 

Er ideen praktisk mulig? Hvis du skal selge kortreiste bananer i Bergen tror jeg du kommer til å støte på problemer. Et godt tegn på at din ide er praktisk gjennomførbar er om det finnes liknende butikker andre steder i landet – noe som leder meg inn til mitt siste punkt:

 

Sjekk konkurransen. Skal du åpne en klesbutikk for damer i en liten by er det nok lurt å sjekke om noen andre gjør det samme. Hvis det allerede er en etablert butikk i det området du vil åpne din klesbutikk har du to valg slik jeg ser det: endre ideen din slik at du kan gi kundene noe den andre butikken ikke kan, eller velg et annet sted å åpne butikk.

 

 

Forretningsplan

En god forretningsplan er grunnmuren du bygger din bedrift på. Her vil du tjene på å være detaljert og realistisk. Et godt sted å begynne er å lage et Canvas. Med denne modellen får du et helhetlig bilde av hvordan din bedrift skal fungere – og det hele får plass på et A4 ark.

Med en mal av modellen får du kartlagt blant annet kundesegment, verdiløfte, kjerneaktiviteter og kostnader.

 

Last ned en gratis mal av canvas modellen her. 

Prøv vårt kassesystem helt gratis

Organisasjonsform

Det er hovedsakelig tre organisasjonsformer du har å velge mellom når du skal starte en klesbutikk: enkeltpersonsforetak, ansvarlig selskap og aksjeselskap. Alle tre har fordeler og ulemper, så du gjør lurt i å sette deg inn i hver enkelt for å finne ut hvilken som passer deg best. Her er en enkel forklaring av de tre, med lenker til hvor du kan lese mer.

 

Enkeltpersonsforetak

Dette er den enkleste organisasjonsformen av de tre. Et enkeltpersonsforetak er lett å starte og gir deg mye frihet, men det er også noen potensielle ulemper. Du er blant annet personlig ansvarlig for butikken, du har begrensede sosiale rettigheter og det kan bli komplisert om du skal ta inn investorer. I tillegg må skatt forskuddsbetales, men det er likevel den minst kompliserte organisasjonsformen i forhold til hvordan du skal skatte.

 

I et enkeltpersonsforetak kan du ikke gi deg selv lønn og om du ansetter noen er du igjen personlig ansvarlig.

Å starte et enkeltpersonsforetak som skal drive med varehandel koster 2250kr veed registrering på nett.

Les mer om enkeltpersonsforetak her.

 

Ansvarlig Selskap

Hvis det er flere enn bare deg som skal starte butikken kan dere starte et ansvarlig selskap. Denne organisasjonsformen er også relativt enkel å få i gang og passer for de som ikke skal ta store risikoer. Ulempene er for eksempel at dere er personlig ansvarlig og ikke kan gi dere selv lønn. I tillegg er organisasjonsformen ikke så godt egnet om du har planer om å ta inn investorer.

 

Så om du skal starte en klesbutikk med planer om å, for eksempel, ansette noen som ikke er en del av det ansvarlige selskapet kan det være en del risiko.

Å starte et ansvarlig selskap koster 2250kr ved registrering på nett.

Les mer om ansvarlig selskap her.

 

Aksjeselskap (AS)

Hvis du skal starte en klesbutikk og vil unngå for mye personlig risiko er aksjeselskap for deg. Ved å starte et AS begrenser du det personlige ansvaret du har for forpliktelsene til butikken. Andre fordeler er for eksempel at du kan ansette deg selv, det er lavere skatt enn enkeltpersonsforetak og det er bedre egnet til å ta inn investorer.

 

Ulempene med et AS er at det er den mest kompliserte av de tre organisasjonsformene, du må betale arbeidsgiveravgift, og det koster mer å komme i gang enn de andre.

Å starte et aksjeselskap koster 5570kr i et engangsgebyr når du registrerer på nett. I tillegg til dette må du/dere møte kravet om 30,000kr i aksjekapital. Dette må ikke nødvendigvis være penger på konto, da kravet kan fylles med tingsinnskudd i for eksempel utstyr og inventar, men dette må da godkjennes av en revisor og det blir også en kostnad.

Les mer om aksjeselskap her.

 

 

Hvis du vil lese mer om lovene rundt det å starte en klesbutikk kan du ta en kikk på Altinn sine sider her. De har også en telefonlinje som er helt gratis hvor de kan gi veiledning til deg som vil starte en butikk. Les mer her.

 

Leverandører

For å kunne selge klær må du først kjøpe klær, men hvordan kommer du i kontakt med leverandører? Et godt sted å begynne er Leverandørindeksen til Tekstilforum.no. Der har de en samling leverandører, men det er på ingen måte alle. Et annet sted å begynne er varemesser som Minimessa, Heimtextil, Revolver, Oslo Design Fair og Copenhagen Fashion Week for å nevne noen.

 

Husk at du kan ta kontakt med leverandørene du vurderer en god stund før du er klar til å kjøpe – det er faktisk å anbefale. De kan gi deg prisoverslag og mer info, som vil gjøre at du kan få mer oversikt over hva som må til for at du skal kunne tjene penger på butikken.

 

Gode forhold med din leverandører kan være gull verdt, så vær forberedt og ha styr på sysakene når du først kontakter dem. Det er best å ha noen konkrete spørsmål du vil ha svar på.

 

Pssst! Marie fra Minifroggen slipper unna å finne leverandører fordi alt hun selger er brukt. Les vår intervju med henne her: Hvordan selge bruktklær i 2020

 

Lokale

Hvis du har gjort alt annet i denne artikkelen er du allerede sikker på området du vil ha butikken din i, så nå gjelder det å finne et lokale. Du kan begynne allerede nå med å ta en titt på Finn.no hvor du kan finne næringslokaler som leies ut. Eller så kan du ta kontakt med en eiendomsmegler som har ekspertise på næringseiendom.

 

Pssst! Hvis dette er første gangen du starter en butikk og inngår en leiekontrakt for næringseiendom kan en eiendomsmegler være en god hjelp å ha.

 

Skal din klesbutikk være på nett?

Ja. Her er det egentlig ikke noe å lure på, klesbutikken din bør absolutt være på nett. Folk er ofte redde for at det skal være for komplisert eller for mye arbeid, men det trenger det absolutt ikke å være. Pass bare på at du velger en leverandør som kan gi deg både kassesystem og nettbutikk i ett. På den måten kan du forholde deg til ett system og slipper ekstra arbeid.

Om du ikke er spesielt teknisk anlagt er det også lurt å finne en leverandør som gjør oppsettet og driften av siden enkel for deg. Det er også praktisk om nettbutikken har integrasjoner med for eksempel Posten og Bring.

 

Du trenger ikke å gjøre nettbutikken til hovedsatsingen din om du vil fokusere på den fysiske butikken, men med en nettbutikk på plass kan du nå kunder du aldri ville nådd med bare en butikk.

Husk! Mange kunder liker å se på produkter på nett før de går i butikken og handler. Dette gjelder enda mer når vi er midt i en pandemi.

 


Her på Butikkbloggen skriver vi om alt som er av interesse for deg som har eller vil starte butikk/nettbutikk – hvis du har noen forslag til artikler du vil lese kan du gjerne sende meg en mail her.

Ta også gjerne en titt på vårt kassesystem her om du er på jakt etter et. 

 

Få månedlig bloggoppdatering

Nyhetsbrev: