Få månedlig bloggoppdatering

38% av kunder har avbrutt kjøp på nett - løsningen er enkel

av Peter Ulleberg

Det er ikke noe spørsmål om at den norske befolkning har blitt drevne på netthandel. I 2019 brukte vi ca. 80 milliarder kroner på varer og tjenester kjøp over nett. Videre så vet vi at 57% av befolkningen kjøper klær, sko og tilbehør på nett. Vi får også mer og mer innsikt i hvordan nordmenn handler på nett, hva de ser etter og hva nettbutikkene kan gjøre annerledes. I dag skriver vi om en del av kundereisen på nett, nemlig avbrutte kjøp.


I denne artikkelen får du oversikt over hva vi i dag vet om hvorfor kunder avbryter kjøp på nett, og hva du kan gjøre for å minimere tilfellene av dette i din nettbutikk.

 

Hvis denne artikkelen er nyttig for deg, så del den gjerne med noen andre du tror kan dra nytte av den

sergey-zolkin-_UeY8aTI6d0-unsplash

38% av kunder har avbrutt et kjøp

Avbrutte kjøp er når en kunde har lagt et produkt i handlekurven, men velger til slutt å ikke kjøpe produktet, og 38% av kunder har altså avbrutt et kjøp. Dette tallet er lavere enn det det var i 2018, men det er fortsatt veldig høyt. Hvis noe kan gjøres for å minimere tilfellene av dette, så er det definitivt verdt tiden din. Dette er kunder du har fått til din nettbutikk, de har interesse for dine produkter, de hadde intensjon om å kjøpe noe, men av en eller annen grunn valgte de å avbryte kjøpet i siste liten. Det naturlige neste spørsmålet er: Hvorfor avbryter kundene kjøpet?

 

Hvorfor kunder avbryter kjøp på nett?

Under ser du en illustrasjon av noen av svarene på spørsmålet:

Hvorfor har du avbrutt et kjøp

Butikken hadde ikke betalingsformen kunden ønsket, registreringsprosessen var for tungvint, betalingsprosessen fungerte ikke, tekniske problemer på nettsiden. Alle disse fire punktene handler om checkouten til nettbutikken. At checkouten “ikke hadde betalingsløsningen kunden ville bruke” og at den “var tungvint” går hånd i hånd. Når en kunde blir møtt med en checkout som ikke har deres foretrukne betalingsløsning vil de naturligvis synes at den er tungvint.

Det er tydelig at det er i de siste øyeblikkene av handlereisen kunden blir møtt med en utfordring eller mangel på valg som resulterer i et avbrutt kjøp. At så mange som 1 av 4 har opplevd at en nettbutikk ikke har den betalingsløsningen de foretrekker er frustrerende. Så da er utfordringen nettbutikkene står overfor: hvordan kan vi forbedre checkout opplevelsen og minimere antall kunder som avbryter kjøp?

 

Gi kundene frihet til å velge

Kunder er folk, og folk er forskjellige. Noen vil alltid betale med kort, mens andre insisterer på faktura. Noen gidder kun å handle på nett når de kan betale med Vipps og for andre er det veldig viktig å kunne velge delbetaling. For å minimere avbrutte kjøp i din nettbutikk må du rett og slett gi folket det de vil ha. Din checkout bør gi folk alle disse alternativene og din nettbutikkleverandør bør kunne love å levere stabile tjenester.

Det er ofte billigere å ha en checkout som kun tilbyr kortbetaling, men tenk på dette: hva vil skje om 1 av 4 kunder ikke vil betale med kort og avbryter derfor kjøp i din nettbutikk? Her er de viktigste betalingsløsningene din nettbutikkleverandør bør kunne tilby for å minimere avbrutte kjøp:

  • Kort
  • Faktura
  • Delbetaling
  • Vipps

Når kunden blir møtt med sitt foretrukne alternativ i checkouten i din nettbutikk, så har de ingen grunn til å avbryte kjøpet. Så gjør det du kan, og pass på at din nettbutikk ikke mister salg på grunn av en begrenset checkout.

 

Til slutt

Her på Butikkbloggen skriver vi om alt som er av interesse og verdi for butikkeiere og fremtidige butikkeiere. Vi gjør dette fordi vi tror at hvis vi kan gi noe av verdi til deg så vil du vurdere oss i fremtiden når tiden kommer for å se på leverandør av kasse eller nettbutikk. Så, om du vil ta en hyggelig prat om kasse eller nettbutikk så kontakt gjerne Tor Erik, som er ansatt hos oss med hovedoppdrag å passe på at alle kundene våre er fornøyde til enhver tid. Han kan mer om kasse og nettbutikk enn de fleste, så han kan nok svare på det meste.

 

Hvis du vil lese mer om hvordan du kommer i gang med din egen nettbutikk kan du lese vår artikkel 6 steg for å åpne din nettbutikk

 

New call-to-action

 

*Tallene i denne artikkelen kommer fra rapporten “Norsk e-Handel 2019” fra Nets.

Instagram feed