Julegenserbutikken – Intervju

des 4, 2020

Her på Butikkbloggen har vi alltid lyst til å lære mer om hvordan butikker starter og hvordan de holder det gående. Gjennom intervjuer med butikkeiere som har lykkes kan vi få et innblikk i hva som skal til for å drive butikk i Norge i dag. Hvert år er det nemlig mange nye butikker som åpnes, men det er ikke like mange som overlever det kalde vinteren.

 

En av de butikkene som definitivt holder seg varme er Julegenserbutikken. Denne uken har jeg tatt en prat med Kristoffer Wright, en av gründerene bak konseptet. I tillegg til å være store på nett har nemlig Julegenserbutikken brukt pop-up butikker som et verktøy for å nå flere kunder. I år finner du dem for eksempel på Storo Storsenter helt frem til 31 desember.

Hva er Julegenserbutikken?

Julegenserbutikken er en butikk som selger julegensere, julepysjer, juledresser, julesokker.. ja, det meste av morsom bekledning til jul. Vi startet med kun gensere, men har utvidet kategoriene hvert år, og neste år blir det enda større og villere utvalg enn før!

Hvordan startet det hele?

Det hele startet da vi skulle ha julegensere selv i 2015, og fant lite her i Norge. Å bestille fra USA var dyrt og tungvint, så da tenkte vi at dette får vi fikse selv!

Hvorfor valgte dere å begynne med pop-up butikker?

Vi valgte å starte med pop-up butikker av flere grunner. Hovedårsakene er:
– det gir kunder som er skeptiske til netthandel muligheten til å handle fysisk

  • Kunder som har handlet på nett har et sted å bytte og returnere varer
  • Det gir oss mye eksponering på de største kjøpesentrene
  • Bygge opp brandet vårt

Hvordan gikk den første pop-up butikken?

Vår første pop up gikk veldig bra. Den lå på Byporten, og vi hadde åpent fra oktober og ut året. Det var 15 grader ute da vi åpnet 12-13. oktober, og salget var relativt labert i begynnelsen. Men utover sesongen gikk det bedre og bedre.

Ettersom vi aldri hadde drevet fysisk butikk før, var det et par feil vi gjorde. Utvalg er ekstremt viktig. Man må alltid ha størrelser på lager. Med en pop up uten noe eget lager, blir det vanskelig. Man må bestille inn varer fortløpende for å prøve å ha et godt utvalg i butikken til enhver tid.

Vi lærte også at jo mer varer/fullere butikken var, jo mer kunder stakk innom. I begynnelsen hadde vi en ganske «clean» butikk, men så fort vi proppet den full med varer ble det mer trykk i butikken. De dagene vi fikk inn paller med varer og pakket de ut, var det også mange som var nysgjerrige og kom innom for å se hva vi drev med. Så for å oppsummere, så lærte vi at det er viktig med masse varer og at det skjer litt ting i butikken.

En ting vi ikke hadde tenkt på før vi startet pop-up butikkene er også hvor mye nyttige tilbakemeldinger kunder gir i en fysisk butikk kontra en nettbutikk. Man får masse gode og dårlige tilbakemeldinger som man kan ta med seg videre.

Prøv vårt kassesystem helt gratis

Les også:
Hvorfor åpne en pop-up butikk
Hvordan åpne en pop-up butikk: fem enkle sted

Hvordan ser du på pop-up butikkens rolle i forhold til nettbutikken?

Pop-up butikkene vil med tanke på omsetning alltid være relativt små i forhold til hva man kan klare med netthandel. For vår del er det mest for å supplere og utvide sesongen litt. Dagene rett før jul må rekker vi ikke sende ordre til kunder fra nettbutikken, og da er det bra trykk på kjøpesentrene.

Hvordan får dere kunder til å komme til pop-up butikken?

Vi gjør ikke så mye, for å være ærlig. Vi kjører litt konkurranser på sosiale medier og noen få annonser, men det meste av kundene er folk som allerede er på kjøpesentrene.

Hva skulle du ønske dere visste før dere startet Julegenserbutikken?

Mye! Men med tanke på fysiske butikker så er vel det viktigste allerede nevnt – nemlig å ha nok varer tilgjengelig.

Har du noen råd til andre som vil åpne en pop-up butikk?

Bare kjør på. Det koster lite å starte opp.

 

*Bildene i denne artikkelen er fra Julegenserbutikken sin Facebook side.


Her på Butikkbloggen skriver vi om alt som er av interesse for deg som har eller vil starte butikk/nettbutikk – hvis du har noen forslag til artikler du vil lese kan du gjerne sende meg en mail her.

Ta også gjerne en titt på vårt kassesystem her om du er på jakt etter et. 

 

Få månedlig bloggoppdatering

Nyhetsbrev: