Julen 2020 for butikkeiere

Peter Ulleberg
Peter Ulleberg

nov 27, 2020

Smittesituasjonen i landet har hatt en oppgang i det siste, så det er nok mange butikkeiere som er litt bekymret for hvordan den neste måneden blir. Det er vanskelig å si noe om hvordan smittesituasjonen vil være nærmere jul, og det er heller ikke min jobb, men det jeg vet er dette: jul blir det uansett.svetlana-sidorenko-YjP1K4_Elz8-unsplash Kundene dine trenger gaver til å legg under juletreet, så det blir nok mer pågang for de fleste i denne siste måneden av 2020. Om det blir for det meste på nett eller også i butikk er usikkert.

I denne artikkelen har jeg valgt å skrive litt om tiden vi har i vente og hva butikkeiere kan gjøre. Her får du lese om alt fra smittevern til dekorasjoner og julemusikk. Så da er det bare å lene seg tilbake i stolen med en kopp gløgg og kose deg med ukens innlegg.

 

Juledekorasjoner

Jeg regner med at jeg ikke trenger å overbevise deg om at det å pynte til jul er en god idé, men jeg vil gjerne skrive litt om hvorfor vi gjør det. Butikker dekoreres nemlig for å skape julestemning.

Julestemning er den ubeskrivelige følelsen som kommer snikende når du lukter nellik og appelsin og hører Wham trille ut av en høyttaler. Mange spekulerer i at kunder i julestemning er kunder som handler mer, og det er absolutt mulig. Men julestemning er også helt enkelt bare en positiv følelse som knyttes til din butikk. Når du dekorerer og gir kundene dine julestemning viser du at butikken er med på høytiden og at det er jul i din butikk også.

igor-rodrigues-e5-E9xCm8Uk-unsplash

Se for deg dette: du står på en parkeringsplass og foran deg er det to varehus: Jula og Biltema. Inngangen til Biltema er dekorert med flotte lys, reinsdyr og snøkrystaller. Inngangen til Jula derimot ser ut som den gjør resten av året. Hvilken butikk stikker du helst innom?

Julestemningen er heller ikke bare for kundene dine, men også for de ansatte. Litt forandring i hverdagen og koselige dekorasjoner bidrar til at de ansatte får litt julestemning. 

 

"Fornøyde ansatte med julestemning = bedre kundeservice"

 

Når du skal dekorere butikken:

Gjør dette...

  • Bruk salgsplakater og bilder med juletema i markedsføringen
  • Dekorer butikkvindu og inngang med juledekorasjoner som matcher butikkens estetikk
  • Pass på at dekorasjonen ikke er i veien for der kundene skal gå eller begrenser tilgang til produkter


..ikke dette

  • Ikke overdekorer. Det enkle er ofte det beste, så vis at det er julestemning i butikken uten å gå helt bananas med dekorasjoner.
  • Ikke bruk dekorasjoner av lav kvalitet. Ja, juledekorasjonene kan gjerne brukes flere år på rad, men ta en opprydning før du dekorerer. Det er lite sjarmerende med slitte og gamle dekorasjoner.
  • Unngå veldig religiøs symbolikk. Det er en grunn til at de fleste butikker velger å fokusere mer på julenissen enn Jesus. Det er nok også en god ide for din butikk. Hvis du velger å bruke religiøs symbolikk, så husk at det kan ses på som ekskluderende og også problematisk å bruke religion som et markedsføringsverktøy.

 

Musikk i butikk

Å sette på julemusikk i butikken er kanskje en av de letteste tingene du kan gjøre for å skape litt julestemning. Jeg synes i alle fall at en butikk med litt musikk i føles alltid litt mer levende enn en uten. Pass på at spillelisten dere bruker i butikken er lang og har en del variasjon. Det kan fort bli slitsomt for ansatte som står i butikken hele dagen om listen er kort og repetativ. Finn også ut hva et passende volum er og ikke overstig det, da høy julemusikk kan fort bli plagsomt. 

 

Husk! Om du skal spille musikk i butikken er du pålagt til å betale for det. Du kan lese mer om dette på TONO og GAMO sine nettsider. 

 

Pynt nettbutikken til jul

Mange butikkeiere er flinke til å pynte den fysiske butikken til jul, men stopper før de kommer til nettbutikken. Jeg mener det også er viktig å gi folk som handler i nettbutikk litt julestemning. Hvis man antar at kunder handler mer i dekorerte butikker kan man satse på at den samme effekten også gjelder  for netthandel. 

Les mer om vår nettbutikk

Du trenger ikke å gjøre hele nettsiden knæsj rød for å pynte til jul. Bare nye headere med litt juledekorasjoner kan gjøre en stor forskjell. I tillegg er det ofte vanlig å ha en form for julesalg, og da er det også viktig at dette ser litt “julete” ut. 

I år er det kanskje enda viktigere enn noen gang å få på plass litt julestemning på nettsiden, da koronasituasjonen har skapt en stor økning i handel på nett. 



Pakke inn gaver

Å gi kundene litt hjelp med innpakking av gavene er god kundeservice og noe mange setter pris på. Julehandelen er hektisk nok som den er, så all hjelp kundene kan få tas imot med glede og takknemlighet. I år blir det dog litt annerledes. 

Flere butikker velger i år å ikke tilby innpakking av gaver på grunn av smittevern. Innpakking kan ofte ta litt tid og med det lede til køer, trengsel i butikk, og lengre enn nødvendig nærkontakt mellom kunde og butikkansatt.

freestocks-spP6LqxN0-g-unsplash

Et kult alternativ som har dukket opp er å bruke gaveposer i stedet for å pakke inn. Noen butikker har brukt disse i flere år allerede da de fungere nesten likt som pakker, men går veldig mye fortere.

En annen mulighet er å ha gavepapir i butikk som de ansatte kan klippe til for varene kunden kjøper, for så å la kunden ta med seg papiret og pakke inn selv. 


Les også: Just Fashion, Oslo - Intervju

Smittevern i butikken

Vi slipper ikke unna forberedelsene til julehandelen uten å tenke på smittevern. Det har de siste månedene vært en økning i smitten her til lands, så det er viktig at vi fortsetter å gjøre det vi kan. FHI ser at butikkene er steder der smitte kan forekomme, så de kom derfor ut med noen råd i forbindelse med julehandelen forrige uke.

noah-ckXArRPO8Qw-unsplash

Her er rådene FHI hadde til handelsstanden:

  • Butikkeier må ta ansvar for å tilrettelegge for at kunder kan holde avstand, både inne i butikken, på kjøpesenteret, ved pakkedisker og eventuelt også utenfor butikklokalet hvis kundene må stå i kø.
  • Det må ikke slippes inn flere enn det er plass til i lokalet, slik at alle klarer å holde minst 1 meters avstand til andre i lokalet. For kjøpesentre bør det utarbeides en strategi for hele senteret, inkludert fellesarealer.
  • Tilrettelegg gjerne for netthandel eller andre løsninger for utlevering av varer.
  • Det kan være fornuftig å ha utvidede åpningstider og tilbud over flere dager for å unngå at mange kunder samles samtidig.
  • Oppfordre kunder til å handle på tidspunkter da det ikke er mange andre kunder i lokalet.
  • Informer kunder om å holde seg hjemme ved sykdom.
  • Legg til rette for god håndhygiene i lokalet.
  • Ta hensyn til risikogrupper, for eksempel ved å ha tidspunkter der de inviteres til å komme uten at andre kunder er til stede.

Les resten av rådene fra FHI her. 

Nettbutikk og kasse i ett

Støtt dine ansatte

Det skrives lite om hva butikkeiere kan gjøre for å ta vare på sine ansatte i tiden vi er inne i. Derfor har jeg samlet noen ting du kan gjøre for å støtte dine ansatte så de føler seg trygge og kan gjøre sitt beste i jobben:

  • Noen butikker velger å la de ansatte bruke munnbind i arbeidstiden. Dette er både for å beskytte de ansatte og for å beskytte kundene. 
  • Gjør det tydelig for dine ansatte at de må holde seg hjemme ved sykdom.
  • Forbered deg på mulig sykdom blant dine ansatte. Kanskje det er lurt å ha noen vikarer i bakhånd?
  • Ha en samtale med ansatte om hvordan de skal håndtere vanskelige situasjoner som kan oppstå. Dette kan for eksempel være når det er for mange kunder i butikk, eller kunder som ikke følger smittevernreglene der butikken er. 

 

Bruk sosiale medier

Dette er ikke tiden for å være slapp på sosiale medier. Tvert om gjelder det å være aktiv så kundene dine har butikken din i tankene når de begynner med julehandelen. Del bilder fra butikken, tilbud og oppdateringer jevnlig. Du kan også gjerne oppfordre kundene til å handle utenom travle tider og promotere nettbutikken.

solen-feyissa-KWZa42a1kds-unsplash

Husk at konkurransen her er stor, så du kan tjene på å være litt ekstra kreativ og leken. Følg med på hva som resonnerer med kundene dine og bruk det i fremtidige innlegg. 

 

Til slutt

Butikkeiere har ikke hatt det lett i år. Det har vart hardt økonomisk og mange nye ting å forholde seg til. Nå håper vi at vi begynner å nærme oss en normal hverdag igjen, men det er visst fortsatt en stund unna. I mellomtiden bør vi alle gjør det vi kan for å gjøre julehandelen trygg, så kan vi forhåpentligvis ha en tilnærmet normal desember måned også i år.

 


Her på Butikkbloggen skriver vi om alt som er av interesse for deg som har eller vil starte butikk/nettbutikk - hvis du har noen forslag til artikler du vil lese kan du gjerne sende meg en mail her.

Ta også gjerne en titt på vårt kassesystem her om du er på jakt etter et. 

 

Få månedlig bloggoppdatering