Kaffe og Kassasystem med Black Cat, Byporten

av Hilde Gretland Andersen

For to år siden ble Black Cat kunde hos Shoplabs. Hvordan var deres opplevelse med å gå fra gammelt til nytt kassasystem? Vi tok en tur innom for å prate historie, kaffe og kassasystem med butikksjef, Livø Eikeland.

Black Cat,Foto: Monzer FaisalButikksjef, Livø Eikeland. Foto: Monzer Faisal

Black Cat ble grunnlagt i 1905 som «Grændsen Kaffe og Theforretning» i Oslo. Med den sorte, ikoniske katten avbildet i utstillingsvinduet, ble forretningen kjapt referert til som «den sorte katta» av folk flest. Derfor døpte de butikken like greit om til «Black Cat». De fikk raskt et rennommé på å være de beste på kaffe og te, og i dag er de Norges eldste tehus med over 110 års erfaring i kremmerbransjen.

I 2012 åpnet den lille forretningen nok en filial på Byporten. Det er her vi møter butikksjef, Livø Eikeland, for å høre litt om deres historie og butikkhverdag, men også fordi vi er nysgjerrige på hvordan overgangen til Shoplabs sitt kassasystem har vært

 

 

 

En del av kundehverdagen

Livø beskriver en arbeidshverdag fylt med positive og glade kunder som kommer innom på faste dager for å fylle opp kaffelageret.

-På måten får vi være en del av kundenes hverdag, og det synes vi er veldig hyggelig.

Livø Eikeland startet å jobbe hos Black Cat litt ved en heldig tilfeldighet etter studier, men det er synlig at hun har utviklet en spesiell lidenskap og interesse både for te og kaffe – og ikke minst for kundene.

-Jeg har jo som alle andre drukket kaffe og te i mange år, men Black Cat åpnet en helt ny verden for ulike smaker av både kaffe- og tesorter, og det er viktig at jeg kan så mye som mulig om produktene. Samtidig har jeg blitt litt mer opptatt av te-og kaffekvalitet selv på privaten – noe jeg prøver å ikke la gå for mye utover vennene mine, sier Livø og smiler lurt.

Foto: Monzer FaisalBlack Cat-2,Foto: Monzer Faisal

Det sier kanskje seg selv at du blir litt «snobbete» på kaffe når du jobber i en butikk med et så bredt utvalg som Black Cat, men det er jo hele poenget med nisjebutikker, er det ikke? –Ekspertisen og kvaliteten. Du vet at du får begge deler, og det er det ingen skam i å  ville ha. Kvalitet går også ofte hånd i hånd med bærekraftig handel. Det koster kanskje litt mer, men det er varer du kan unne deg med god samvittighet.

-Vi har hovedfokus på te, men det går også veldig mye i kaffe ettersom det er en helt naturlig del av manges daglige rutiner. Varene vi tar inn kommer for eksempel fra Kina, Japan, Taiwan og Korea, forklarer Livø.

Bak disken er hele veggen dekket med sorte bokser som fører et rikelige utvalg av te-sorter fra hele verden. Her viser Livø frem ulike typer av hvit te, grønn te, sort te – en aromatisk luktedans, hvis det er lov å si?

Foto: Monzer Faisal

Black Cat-8Livø forklarer at man dessverre vender seg til den gode lukten når man jobber der hver dag, men det er en veldig koselig velkomst for nyankomne,

-Jeg er usikker på akkurat hvor mange sorter det er, men det var en liten gutt innom her gang som telte så langt som til 80, skildrer Livø.

Den lille gutten rakk dessverre ikke å fullføre den ivrige tellingen før moren skulle videre på reisen, men det er i hvert fall en god beskrivelse av mengde med te man kan få inn på så lite areal. For mange er Byporten et stopp på veien før de skal rekke neste tog, bane eller buss.

-Apropos kunder. Er det stor forskjell på kundene her på Byporten versus de på Grensen?

Senteret har rundt 240 000 besøkende hver uke og 35.000 daglig – det vil si en god gjennomstrømning av folk på farten.

-Filialen vår i Grensen har vært der lenge og flere kunder som går over mange generasjoner. Noe vi setter umåtelig pris på. Her på Byporten har vi nok flest nye kunder som oppdager oss for første gang, men vi opplever samtidig mer og mer de som kommer tilbake hit, og det synes vi er stas, sier Livø.

 

Fra mekanisk butikkrevolusjon til digitalt POS

Ettersom vi først er inne på kassasystem; her er en kjapp, historisk recap:

Kassaystemets historie begynner i USA helt tilbake i 1879 hvor verdens første, mekaniske kassasystem ble utviklet av en frustrert bareier med navnet James J. Ritty. Han hadde sett seg lei av at ansatte daglig stjal deler av pubens omsetningen – noe han visste foregikk, men ikke kunne bevise. Ettersom de ikke hadde noen annen måte å registrere betalinger på enn å sette sin lit til hver enkelt ansatt, var det vanskelig å dokumentere svinn.  Løsningen ble et kassasystem inspirert av en propellmekanisme Ritty hadde vært vitne til på et dampskip under en reise til Europa. Båten hadde en mekanisme som registrerte antall ganger propellen gikk rundt.

Ritty lurte på om ikke dette kunne overføres til et betalingssystem i baren han eide. Resultatet ble «Ritty’s Incorruptible Cashier», og dermed endret han helt uvitende kremmerbransjen for godt.

Fotografi av Ritty's Incorruptible Cashier

Dessverre tjente ikke Ritty særlig på dette ettersom hans lidenskap lå i bardift og han bestemte seg for å selge virksomheten til Jacob H. Eckert, som solgte den videre til John H. Patterson i 1884. Patterson valgte å kalle den nye bedriften «National Cash Register Company (NCR)», som ble til NCR Corp i 1974. – En bedrift som fortsatt eksisterer i dag.

I 1905, ikke mange årene etter Rittys kløktige oppfinnelse, åpner Black Cat for første gang dørene på Grænsen i lille Oslo.

Etter dette har utviklingen av kassasystemer gått radig fra mekanisk til elektriske kassasystemer til digitale POS-systemer. Selv om mange gamle kassasystem egner seg godt som møblement for de som liker det litt retro, holder dessverre ikke teknologien lenger for den moderne butikken i en tid hvor alt skal skje på 1-2-3. De fleste som har jobbet i butikk, vet hvor frustrerende det kan være med et kassasystem som ikke funker.

Overgangen fra gammelt til nytt kassasystem

Black Cat, Foto: Monzer FaisalFoto: Monzer Faisal

Etter at undertegnende har fått kjøpt seg en skikkelig digg kaffe kalt «Honduras Cabarellos», tar vi en tur bak disken for å prate litt kassasystem.

-Hvordan var overgangen fra gammelt kassasystem til nytt?

-Det har vært veldig enkelt. Det gamle data-kassasystemet vi hadde var komplisert og vanskelig å lære seg, forteller hun.

Hun mener det nye iPad- kassasystemet sin styrke hviler på at det er enkelt, visuelt og oversiktlig.

-Vi kan legge inn bilder av varene – noe som gjør det enkelt å finne frem på iPaden. Ettersom vi har en del ulike varer, gir det oss en god og effektiv tilgang til varelageret vårt.

Shoplabs, iPad kassasystem, Monzer FaisalBilde av Shoplabs kassasystem, Foto: Monzer Faisal

Livø viser med noen lette trykk over iPad-skjermen hvor enkelt det er å manøvrere seg på kassasystemet. Hun påpeker i tillegg at det er enkelt å legge inn nye bilder på de ulike varene.

-Det tok under en halv dag for oss ansatte å lære oss kassasystemet, nettopp fordi det er så visuelt og logisk satt opp. Skal du utføre et salg, er det bare å følge pilene til kassa, og om en kunde skal returnere en vare, kan jeg bare trykke minus, forklarer Livø.

Black Cat selger flere av varene sine i løsvekt. Her viser Livø at man kan føre inn varene i gram og at kassasystemet automatisk beregner pris.

-Det er en praktisk funksjon vi benytter oss mye av i løpet av dagen. Noe som gjør arbeidsdagen litt enklere og mer effektiv.

Black Cat-4Kaffe, Kopper og kanner, Black Cat, Foto: Monzer Faisal

 

Ser du etter nytt kassasystem?

Sjekk ut vårt brukervennlige iPad-kassasystem her!

 

Kilder:

https://no.mobiletransaction.org/historien-kassaapparater/

http://www.ohiohistorycentral.org/w/Ritty%27s_Incorruptible_Cashier

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Instagram feed

Få nyhetsbrevet vårt