Kan lokalbutikkene vinne over kjedene?

Peter Ulleberg
Peter Ulleberg

nov 18, 2020

Screen Shot 2020-11-06 at 9.41.54 am

“Støtt lokalbutikkene!” og “Handle lokalt!” Dette er slagord så og si alle i Norge kjenner igjen. Det er et refreng som går igjen i småbyer, tettsteder,  småbutikker og nisjebutikker over hele landet. Vi i Shoplabs har også slengt oss på og sender ut klistremerker hvor det står “Takk for at du støtter lokale butikker.” til alle nye kunder. Men dette innlegget skal ikke være enda en liste med argumenter med hvorfor du bør handle lokalt. Nei, i dette innlegget skal vi heller ta en nærmere titt på tre ting: hvorfor disse slagordene eksisterer, hvorfor de ikke alltid funker slik vi vil, og hva butikker kan gjøre for å endre det.

 

Hvordan endte vi opp her?

Kjedebutikkene begynte å dukke opp her til lands en gang på 70-tallet. Med dem kom lavere priser og et bredere utvalg. Lokalbutikkene fikk en ny konkurrent i kjedene. De hadde ressurser lokalbutikkene ikke hadde og kunne derfor tilby kundene helt andre ting.

Som om lokalbutikkene ikke hadde nok å stri med i kampen om kundene kom online shopping i full fart. Det gjorde at kjedene og de lave prisene deres ikke lenger var en kjøretur til kjøpesenteret unna, men rett under fingertuppene.

Lokalbutikkene tok opp kampen og de finnes selvfølgelig fortsatt, men mange vil si de er utrydningstruet. Det er dette som har gitt liv til slagord som “Støtt lokalbutikkene” hvor kommunen, byen eller sentrumsforeningen forsøker å puste litt liv inn i lokalbutikkene ved å få flere folk til å handle der. Men det funker nok ikke alltid like godt som de håper.


samuel-han-2StpuBvgzWA-unsplash

Hvorfor funker det ikke bare å si “støtt lokalbutikkene”?

Som du ser har lokalbutikkene større konkurranse nå enn noen gang, men det alene er ikke grunnen til at kampanjer som “støtt lokalbutikkene” ikke er nok. I 2020 må man jo tro at de fleste har fått med seg argumentene for å handle lokalt: lokal verdiskapning, arbeidsplasser lokalt og skatt til kommunen, for å nevne noen. Så hvorfor handler ikke folk lokalt? Vel, for å finne svaret på det må vi se på hvorfor folk handler hos kjedene/nettbutikkene.
Nettbutikk og kasse i ett

Hvorfor handler folk på nett og/eller hos kjeder?

  • Større utvalg
  • Lavere priser
  • Enklere å handle
  • Lange åpningstider
  • Bedre markedsføring

Så enkelt er det, og kan vi egentlig klandre dem? Vi har vel alle kjøpt et produkt i en annen butikk fordi det er billigere der.

Spørsmålet lokalbutikkene må stille seg selv er: hva kan vi gi kundene som kjedene ikke kan?

Og svaret for mange er ekspertise og gode kundeopplevelser.

Vi har skrevet om dette mange ganger før, og det er det gode grunner til. Ta en titt her:


Hvordan øke salget i din butikk

Hvordan god kundebehandling kan hjelpe din butikk

 

For mange lokalbutikker er det vanskelig eller umulig å konkurrere med kjedene på pris og utvalg. De som lykkes er de som har funnet ut at gode kundeopplevelser og ekspertise er trikset. Det er på mange måter overraskende enkelt når man tenker over det: folk liker å få god hjelp fra noen som vet hva de snakker om, og de synes det er verdt de ekstra kronene.

Jeg tok en prat med Mats fra Strømmen Hjemmebrygg tidligere i år. De driver både butikk og nettbutikk, men fokuserer mye av energien på å gi god kundeservice til dem som kommer i butikken. Mats fortalte at: “Veldig mange av kundene ser ikke engang på prisen, de vil ha hjelp, kunnskap og veiledning”. Det er strategier som dette som får folk til å handle lokalt. Ikke slagord om at folk skal støtte lokalbutikkene som om det er en veldedighet, lokalbutikkene lykkes når de leverer noe kjedene aldri kan.

nisjebutikkensdag

Gøril H. Florvaag fra Butikkutvikler.no har skrevet om denne problemstilling før (her og her). Hun kjenner lokalbutikkene og ser hva som må gjøres for å øke engasjementet. Hun har, sammen med Giske (GB Design) startet Nisjebutikkens Dag som en motvekt til Black Friday. Det er en bevisstgjøringskampanje som har som mål å gjøre samfunnet mer bevisst på verdiskapningen lokalbutikkene står for. Ta en titt på deres hjemmeside her. 

 

Lokalbutikkene må også gjøre mer for at folk skal finne dem om de vil overleve. Det har aldri vært lettere å nå folk rett hjemme i stua med digital markedsføring, på for eksempel Instagram, enn det er nå. Så utnytt det! Husk også å få i gang en nettbutikk så kundene dine har valget om de ikke har tid eller mulighet til å komme innom butikken. 

 

Konklusjon

Det er klart at kampanjer om å støtte lokalbutikkene er greit å ha, det er godt å minne folk på at lokalbutikkene finnes og at de er der for nærområdet. Folk må vite om dem for å bruke dem, men poenget mitt er: det å være en lokalbutikk er ikke i seg selv grunn nok til at folk skal legge igjen penger hos deg. Du må tilby noe mer enn bare et kjedelig lokale med et begrenset utvalg av produkter. Du må ha ekspertise om det du selger og en vilje til å lage de gode kundeopplevelsene. Bare da kan du virkelig lykkes som lokalbutikk.


Hvis du vil lese flere innlegg kan du ta en titt her:
Just Fashion, Oslo - Intervju


Her på Butikkbloggen skriver vi om alt som er av interesse for deg som har eller vil starte butikk/nettbutikk - hvis du har noen forslag til artikler du vil lese kan du gjerne sende meg en mail her.

Ta også gjerne en titt på vårt kassesystem her om du er på jakt etter et. 

Få månedlig bloggoppdatering