Få månedlig bloggoppdatering

Q&A med «Hekta på tur»

av Hilde Gretland Andersen

I 2011 startet Rune Kjeldsen på sin livs reise da han bestemte seg for å starte nettbutikken «Hekta På Tur». Åtte år senere selger han utstyr til turglade mennesker for 40 millioner i året.

HVORDAN OVERLEVE DEN VILLE NETTBUTIKKBRANSJEN?

Hekta på Tur, Handelskonferansen 2019

Under foredraget sitt på Handelskonferanse 2019, snakket Rune Kjeldsen blant annet om at  "det ikke en menneskerett å drive egen virksomhet".

Er man i retailbransjen, er nok ikke dette en sjokkerende nyhet. Utfordringen er heller: Hvordan vet jeg at jeg jobber riktig med konseptet mitt? Hvilke fokusområder må jeg ha? Hvordan markedfører jeg meg?

Shoplabs var så heldige å få kjøre en liten Q&A med den populære gründeren som de siste årene har klatret til topps i nettbutikkbransjen i Norge.

Produkter som overgår kundenes forventninger

-Fortell kort om konseptet deres. Hvorfor du valgte å starte Hekta på Tur og hvor kommer egentlig navnet fra?

- Ideen til Hekta På Tur ble til på en iskald padletur i april 2011. Jeg og en kamerat skulle padle Telemarkskanalen motstrøms – 220 km. Det var 2°C og det sluddet vannrett. Vi var våte, kalde og sultne. En kveld rundt bålet fikk jeg ideen om å lage en nettbutikk med sikkerlig friluftsutstyr. Slik at man kan være tørr, varm og mett – selv under ekstreme forhold. Det hadde ikke kameraten min noen tro på, men jeg startet allikevel opp.

I dag er Hekta på Tur en moderne faghandel og kompetanse butikk på nett, og ønsker å være attraktiv for alt fra nybegynneren og «Fjellfanten».

Rune Kjeldsen, Handelskonferansen 2019, Hekta på tur Rune Kjeldsen, Handelskonferansen 2019

-Vi er spesielt opptatt av at nybegynneren skal få en god, varm og sterk naturopplevelse ved hjelp av utstyr og råd fra oss.

-Hva med navnet?

-Når du skal gi navn til en nettbutikk er det 2 viktige regler: Bruk ett ord og ALDRI bruk bokstavene ØÆÅ i navnet. Vi har 3 ord pluss Å i navnet så det er unntaket som bekrefter reglen. Men vi likte det og tror også at det er lett å huske for forbrukeren.

-Hvorfor nettbutikk i stedet for fysisk butikk?

-En nettbutikk har åpent 24-7 365 dager i året, og vi tror mange av neste generasjon (Z) vil føle det meningsløst og gå til en fysisk butikk


START DIN EGEN NETTBUTIKK NÅ!

PRØV GRATIS DEMO I 14-DAGER


 

-Hvordan jobbet du med å bli synlig på nett?

-Vi jobbet målrettet med Facebook i starten og senere Instagram. Viktig selvsagt og være tilstede på Google og de pris søke plattformene som finnes.

-Hva var den mest overraskende utfordringen med å starte nettbutikk?

-Det mest overraskende var at det tok mye lengre tid, var mye vanskeligere, mer krevende og mye gøyere enn vi hadde trodd.

-Hva er den største utfordringen du har vært borti så langt innad i bedriften?

-Vi har så langt ikke hatt de store utfordringene internt, og det er lett å få tak i flinke og dedikerte folk. Det mest utfordrende vi har hatt er nok før vi flyttet til nytt og større bygg at vi ikke hadde nok plass eller lokasjoner på lager.

Hekta på Tur, lokaler

-Hva gir deg mest glede med å drive «Hekta på tur»?

-Og vite at denne kunden kommer til å bli veldig fornøyd. Vi er svært selektive på varene vi tar inn og ønsker å gi kundene våre produkter som gjerne overgår deres forventninger.

-Hva er det viktigste rådet du kan gi andre som vurderer å starte nettbutikk?

Det å starte nettbutikk er ikke gjort over natten. Når du er oppe og står med plattformen din – først da begynner arbeidet. Husk alltid at det som er bra i dag er dårlig i morgen.

Rune Kjeldsen, Handelskonferansen 2019, Hekta på tur


 

Les mer om hvordan du starter nettbutikk her


 

klikk og dra nettbutikk

Instagram feed