Få månedlig bloggoppdatering

Regnskap for butikker - fire råd fra to eksperter

av Peter Ulleberg

En av de viktigste tingene å ha på plass når du skal drive butikk er regnskap. Derfor har vi i denne artikkelen samlet råd fra to eksperter på nettopp regnskap: Anders Skjetne, salgs- og markedssjef i Sand Økonomi, og Julie Wium Lie, markedssjef i Tripletex. De har lang erfaring og veldig mye kunnskap mellom seg, så her er det bare å lene seg tilbake og bli bedre på regnskap.


 

giphy (11)

 

1. Du trenger et godt økonomisystem

Tiden hvor alt ble gjort med penn og papir er over. I dag har de aller fleste bedrifter et godt økonomisystem som gjør hverdagen lettere. Det trenger du også. Begge våre eksperter er helt enige på dette punktet. Anders kommer med følgende råd:

“Skaff deg et økonomisystem som løser behovene bedriften har.”
Julie plukker opp ballen og fortsetter i samme tankerekke:

“Det lureste er å begynne med å kartlegge alle behovene bedriften din har til et regnskapssystem (fakturering, integrasjoner, app, etc.). Så, ja, her må du rett og slett lage en liten "pros & cons"-liste. Du kommer ikke helt unna researchen, men du vil fort merke at det lønner seg.

Når du har gjort dette, kan du endelig sammenligne de ulike tilbudene opp mot hverandre og velge det du synes passer best, både på pris og funksjon. Her er det smart å prøve de ulike systemene gratis for å sjekke ut om brukergrensesnittet også faller i smak!”

Julie understreker at det er lurt å forsikre seg om at systemet også er enkelt å bytte til. Prosessen med å importere kunder, leverandører, produkter osv. Kan bli tungvint og langtekkelig om systemet ikke legger til rette for det.

Anders legger til at et godt økonomisystem gjør at du får bedre oversikt og gjør det enklere å samarbeide med regnskapsføreren din. Løsningen må også gjerne være skybasert.

 

tyler-easton-faixctm2YRQ-unsplash

 

2. EHF-fakturaer er et must

Julie mener at dette er muligens det viktigste rådet du kan få. Og kaller EHF-fakturaer en brilliant løsning som du bør forsikre deg om at leverandøren har. Hun utdyper:

“EHF-fakturaer er elektroniske fakturaer som føres direkte inn i økonomisystemet ditt som føres automatisk inn for deg! Du behøver ikke «punche» noen ting. Tenk så digg! Selv om du selvsagt bør kikke innom en gang i blant for å forsikre deg om at alt går som smurt, vil dette spare deg for mye arbeid, og du kan fokusere på andre viktigere ting.”

 

3. Spar tid med systemintegrasjoner

Begge ekspertertene er nok en gang enige i at et økonomisystem som enkelt kan integreres med andre systemer din bedrift bruker er veien å gå. Julie forklarer at dette gjør at du slipper mye manuelt arbeid og dobbeltføringer. Informasjon og data bør flyte sømløst mellom de forskjellige systemene du bruker og videre rett til økonomisystemet.

Anders sier at et økonomisystem som kan integreres mot et kassesystem gjør at du slipper å ta dagsoppgjøret manuelt da systemet gjør det for deg.

Informasjon om integrasjoner bør være enkelt å finne på de forskjellige leveranørene sine nettsider.

Det er ikke noe spørsmål om at et økonomisystem som kan integreres med hvilke enn andre systemer du bruker vil spare deg tid, energi, stress, og penger.

 

giphy (12)

 

4. Rutiner, rutiner, rutiner

Anders poengterer at kvalitet over tid krever gode arbeidsrutiner. Han mener videre at dette bør omfatte alt du gjør i din bedrift også regnskap. En av fordelene med klare og gode rutiner er at om en ansatte skulle slutte, eller bli syk, vil det være enkelt for andre å ta over umiddelbart. Til slutt legger han til:

“I tillegg vil det fjerne mye av det overveldende stresset du har følt på til å begynne med, og du kan fokusere på helt andre ting med god samvittighet."

 

Ta gjerne en titt på disse artiklene hvis du vil lære mer om det å drive butikk:

6 steg for å åpne din butikk

Butikken som økte omsetning på tross av korona

Hvordan øke mersalg i din butikk

 

 

 

Instagram feed