Få månedlig bloggoppdatering

SEO tips for nettbutikker i 2020

av Peter Ulleberg

Hva er egentlig søkemotoroptimalisering? Er det noe du bør bry deg om? Hvordan kan du dra nytte av det for å få flere kunder til din nettbutikk/butikk?

Jeg skal ikke love at du blir ekspert på SEO ved å lese denne artikkelen, men det jeg kan love er at du vil sitte igjen med fire helt konkrete tips for hvordan du enkelt kan dra nytte av SEO. Her trenger du ikke teknisk forståelse eller erfaring – i denne artikkelen skal vi fokusere på det grunnleggende og det praktiske du bør vite for å dra nytte av SEO i 2020.

 

Så hva er søkemotoroptimalisering?

Søkemotoroptimalisering, eller SEO, er å tilrettelegge for å oppnå bedre synlighet (rangering) i søk på nett. Dette vil si hvor høyt i søkeresultatene din nettside vises. Når det gjelder «søk på nett» er det kun en aktør som er verdt å nevne – nemlig Google. Hvorfor er Google den eneste søkemotoren vi nevner når vi snakker om SEO? Jo, det er det en helt enkel grunn til: Google får i skrivende stund 92.71% av alle søk på nett i følge tall fra Statcounter. Dette gjør at Google er den eneste søkemotoren man trenger å fokusere på.

 

StatCounter-search_engine-ww-monthly-201812-201912

 

Måten man tilrettelegger for å oppnå bedre synlighet hos Google er kompleks og handler i bunn og grunn om hvordan Googles algoritmer prøver å finne relevant innhold for sine søkere. Veldig enkelt forklart fungerer et Google søk slik:

1. Et søk blir skrevet inn på Google.

2. Google bruker teksten i søket (nøkkelordene) og ser etter den samme teksten på alle nettsider som eksisterer.

3. Når Google har funnet nettsider som bruker samme nøkkelord rangerer den så nettsidene etter kvalitet. Her handler det da om kvalitet på informasjon, nettsidens hastighet, antall andre sider som lenker til den siden og hvor mange besøkende siden har, for å nevne noen få av tingene Google ser etter.

4. Google displayer resultatet fra søket til søkeren.

Dette er en forenklet forklaring, men den gir et lite innblikk i hvordan det hele virker. Faktum er at kun Google vet hvordan algoritmene deres faktisk virker. Vi har noen veldig gode idéer om hvilke ting som er viktige, men det er bare Google som vet dette helt sikkert.

 

Hvor viktig er det at din nettside kommer høyt i rangeringen i søkeresultatene?

Det enkle svaret: veldig. Backlinko gjorde en analyse av 5 millioner søkeresultater i Google, og fant at 31.5% av alle klikk gikk til det øverste resultatet. I illustrasjonen under ser du at tallene for ‘Organic CTR’ (organisk klikkfrekvens) er høye for de høyest rangerte resultatene og går så drastisk nedover jo lavere rangering nettsiden har.

 

the-first-result-in-google-has-the-highest-organic-ctr

 

Videre kan vi i denne illustrasjonen se at få søkere besøker side 2 av søkeresultatene. Praktisk talt så er det å ligge på side 2 sammenlignbart med å ikke ha noe tilstedeværelse i resultatene i det hele tatt. Man vil kanskje få noen klikk, men det store flertall av søkere klikker seg aldri inn på side 2.

 

few-google-searchers-visit-the-2nd-page-and-beyond

 

 

Før og nå:

Da Google først kom på banen var det forholdsvis enkelt å oppnå god synlighet på Google. Nøkkelord var omtrent det eneste som var viktig. Dette resulterte i «keyword stuffing», hvor nettsider ble proppet fulle av nøkkelord for å få så god synlighet som mulig. Jo flere nøkkelord jo bedre, og det funket en stund. Men sånn er det ikke lenger – og det er både bra og utfordrende. Det er bra fordi som søkere får vi nå relevante resultater når vi søker på ting, på den andre siden er det utfordrende fordi det gjør SEO vanskeligere og vanskeligere. Hovedidéen før var ‘nøkkelord’, nå er den ‘kvalitet og relevans’. Google sier selv at deres mål med søkemotoren er å «Levere den mest relevante og pålitelige informasjonen som er tilgjengelig»

Så faktum er at de som har en nettside som kan by på god informasjon av høy kvalitet og som svarer på spørsmål søkere stiller, har mye bedre sjanser for å få god synlighet i søk enn de som har det motsatte. Så hva kan du gjøre? Det er her SEO kommer inn i bildet. Å skrive godt innhold og ha fine bilder må til for at nettsiden din skal få trafikk, men her skal vi fokusere på de SEO-tipsene som går utover bare innhold. Disse tipsene skal hjelpe deg optimalisere det gode innholdet du allerede har på siden din og hjelpe deg og nå flere kunder enn dine konkurrenter.

 

Her er noen enkle SEO tips for å drive mer trafikk til din nettbutikk i 2020:

 

  • Bruk relevante og beslektede nøkkelord

Selv om nøkkelord ikke lenger er det eneste som er viktig, betyr det ikke at de er uviktige, men her gjelder det å bruke dem riktig. Nøkkelord informerer fortsatt Google om hva siden din handler om. Kombinasjonen av hovednøkkelord og beslektede nøkkelord gir siden din autoritet og viser at det er bredde i innholdet ditt.

Bruk verktøy som UBERSUGGEST og Googles egen søkeordplanlegger for å sjekke dine nøkkelord og finne andre relevante nøkkelord. Begge disse verktøyene er gratis og lette å bruke. Her skriver du inn et nøkkelord som er relevant for din butikk og så gir verktøyet deg informasjon om trafikk, alder på dem som søker, og foreslår andre nøkkelord som du også kan bruke. Under har jeg søkt på «dameklær» i UBERSUGGEST – her ser du at jeg har fått informasjon om

 

UBERSUGGEST (Dameklær)

 

- Volum: antall søk dette nøkkelordet får i løpet av en måned.

- SEO Difficulty: dette tallet viser hvor vanskelig det vil være å få din side høyt i organisk søk på dette nøkkelordet. Skalaen er fra 1-100 og jo høyere tallet er jo vanskeligere er det. 62 er ikke uoverkommelig.

- Paid Difficulty: viser hvor mye konkurranse det er på betalte annonser på dette nøkkelordet. Skalaen er samme som ‘SEO Difficulty’.

- Cost Per Click (CPC): Denne estimerer hvor mye du vil måtte betale Google for å bli sett som en annonse på dette nøkkelordet. Prisen er i USD.

Litt lengre ned viser UBERSUGGEST hvor mange som trykker på de forskjellige kategoriene resultater, samt hvor mange som ikke trykker. Her ser vi også alder på de som søker, og under ser vi det som skal bli et yndlings-verktøy: ‘keyword ideas’ eller foreslåtte nøkkelord. Det Ubersuggest her gjør er å vise deg beslektede nøkkelord og litt info om dem. Dette skal du bruke til å passe på at du får det meste ut av all tekst på siden din.

 

UBDERSUGGEST (Dameklær) 2

 

Eksempel: Skriver du på nettsiden din: «Vi selger dameklær» har du potensiell trafikk på 1.600 per måned. Om du heller skriver: Vi selger dameklær på nett» vil du dukke opp i søk på både «dameklær» og «dameklær på nett» noe som øker den potensielle trafikken til 2.600 per måned.

TIPS: Lag en liste over de nøkkelordene du vil det skal dukke opp i søk for, og ranger dem. Dette er en liste du skal aktivt bruke hver gang du lager nytt innhold til siden din – og husk å ikke dytte nøkkelord inn der de ikke hører hjemme, bruk dem kun der det er relevant. Bruk nøkkelordet i de første 100-150 ordene på sider med tekst, da Google vektlegger nøkkelord som dukker opp tidlig på siden.

 

  • Optimaliser sidetitler og ‘alt text’

La oss bryte denne opp i to, først tar vi for oss sidetitler:

Optimaliser sidetitler

Dette er kanskje det enkleste av tipsene jeg skal gi deg, men det er veldig viktig. Skriv sidetitler som gir mening og gjerne inneholder søkeord om det er relevant.

Eksempel: Siden hvor du forteller om din nettbutikk bør ha en overskrift som er beskrivende. Noen gjør den feilen å velge «Hei!» til overskrift på denne siden. Her er det mye bedre å skrive noe så enkelt som «Om 'navn på nettbutikk'».

Dette gjelder for alle sidene dine der du har en sidetittel. Følger du dette tipset forstår Google hva siden din handler om, og kan lede folk dit om det passer. Husk også her at teksten hvor du forteller om din butikk er et godt sted å bruke nøkkelord klokt.

Optimaliser ‘alt text’ - bildebeskrivelse

‘Alt text’ eller alternativ tekst er til for at Google skal kunne få informasjon om bilder du har på din nettside. Teksten legges inn av deg som laster opp bildet og er ikke synlig for besøkende til nettsiden, men Google bruker teksten for å forstå nettsiden din og vise bilder i bildesøk for eksempel. Om dette er litt forvirrende er det ikke noe krise – det eneste du trenger å vite er at navnene på filene du laster opp på nettsiden din er viktige. Du må gi bilder beskrivende filnavn før du laster dem opp på nettsiden. Kort fortalt: Google leser tekst, ikke bilder.

Eksempel: Et bilde på din nettside med filnavn: ‘image.jpeg’ gir Google null informasjon om hva bildet er og om det er relevant for søkere. Bruk heller bildenavn som: ‘Ralph-Lauren-Vinterjakke-Svart.jpeg’. Dette vil informerer Google om hva bildet er av og hjelpe din relevans i søkeresultater.

 

  • Optimaliser sideinnhold

Å optimalisere sideinnhold kan fort bli veldig teknisk, men jeg har valgt to tips du kan bruke for å få det til.

Unikt innhold av høy kvalitet: her handler det om å skrive godt og bruke nøkkelordene dine, men husk også å skrive unikt. Ty aldri til gjenbruk av produktbeskrivelser, selv om de inneholder riktige nøkkelord. Det er alltid bedre å skrive om tekst så den er unik på din side. Jo mer detaljert innholdet er, jo høyere kommer det i søk – men skriv så detaljert du føler er relevant for dine lesere.

Å legge til en bloggside til din nettbutikk kan være en flott mulighet til å skrive godt innhold for å drive trafikk til siden. Men husk, å skrive godt innhold tar tid og ressurser, så gjør dette om du føler du kan følge det opp og oppdatere jevnlig.

Minimer bildestørrelser: Dette handler om å optimalisere din nettsides hastighet. Google er «mobile first», som vil si at de prioriterer sider som er raske og optimalisert for mobil. Det du må gjøre her er å passe på at du ikke laster opp store bildefiler. Bruk Tiny JPG eller Hnet for å komprimere bilder. Hos Tiny JPG laster du opp bildet og det komprimeres med en gang – så er det bare å laste ned det komprimerte bildet. Hos Hnet har du litt flere innstillinger, noe som lar deg prøve deg litt frem til du får akkurat det resultatet du er ute etter.

Her kan du se et produktbilde jeg har kjørt igjennom komprimeringen til Tiny JPG:

 

Komprimert-1

 

 

  • Bygg relevant backlinks

Dette punktet er nok det vanskeligste, men også det som kan hjelpe deg mest med synlighet i søkeresultatene. ‘Backlinks’ er lenker fra andre nettsider som leder til din side. Google bruker kvaliteten og mengden backlinks for å rangere nettsider. Det vil si: jo flere backlinks og jo bedre kvalitet de har – jo høyere kommer din side i søkeresultatene.

 

BACKLINKS

 

(De som er spesielt interesserte kan lese en artikkel om de forskjellige typene lenker fra Backlinko her)

Jo høyere siden som linker til deg rangerer i Google søk på sine nøkkelord – jo mer vil lenken hjelpe din rangering. Så, hvordan skal du klare å oppdrive relevante backlinks? Det er her utfordringen ligger, her gjelder det rett og slett å komme i kontakt med andre nettsider og få dem til å legge inn en lenke til din side. Her har jeg samlet noen strategier på hvordan du kan få andre sider til å lenke til din side:

- Finn en nettbutikk som selger produkter som er relaterte til dine, men ikke i direkte konkurranse. Her kan du kontakte eieren av nettsiden og foreslå et partnerskap hvor dere kan lenke til hverandres nettsider.

- Gi gaver til bloggere som du tror vil like det. Hvis du finner en blogger som du tror ville like noen av produktene dine kan du kontakte dem for å spørre om du kunne sende dem en gratis gave. Merk her at denne strategien ber ikke eksplisitt om at bloggeren skal legge en lenke til din butikk, men håpet er at den hyggelige gaven og de fantastiske varene du sender skal være nok til å inspirere han/henne til å nevne det på bloggen. Hvorfor ikke bare betale for backlinks? Det bryter med Googles retningslinjer å betale for backlinks, og om det blir oppdaget vil de manuelt gå inn og straffe nettsiden din. I praksis vil det bety slutten for nettbutikken din. Men å være gavmild er helt lov, så finn relevante bloggere og send i vei!

- Hvis du har ekspertise på et tema, kan du kontakte blogger, nyhetssider og andre nettsider og tilby å skrive gjesteinnlegg. Dette vil for det første vise deg som aktiv i din kategori, og vil selvfølgelig gi deg muligheten til å lenke tilbake til din egen nettbutikk.

- Inviter bloggere, influensere og eksperter til å skrive gjesteinnlegg på din nettside. Dette gir deg innhold og et godt forhold med de som sier ja til å bidra. Videre øker det sjansen for at de vil lenke tilbake til din side.

 

Jeg håper denne artikkelen var til hjelp. Har du har noen spørsmål eller forslag til temaer du vil lese mer om her på bloggen, så send meg gjerne en mail her.

 

Lykke til!

 

 

 

Instagram feed