Få månedlig bloggoppdatering

Bli bedre på sosiale medier: strategi og ukesplan

av Peter Ulleberg

Stort sett alle butikker er på sosiale medier, men det er få som er like organiserte der som de er i andre deler av butikkdriften. Jeg får ofte høre at butikkeiere føler de ikke har tid til å ha en strategi eller en ukesplan for sosiale medier. Så da blir det tatt på sparket og når de har ekstra tid. Dette funker bra for noen, men er absolutt ikke optimalt. Derfor har jeg skrevet denne artikkelen med noen enkle tips til hvordan du kan utforme din SoMe strategi og ukesplan.


sosiale medier butikk

Følger du tipsene i denne artikkelen så har du en ferdig SoMe strategi + ukesplan i løpet av en knapp time. Men først, hvorfor skal du gidde?

 

Ved å lage en strategi og en ukesplan for SoMe oppnår du et par ting:

  1. Du får oversikt. Strategien bør legge frem hvilke konkrete mål du har for SoMe for butikken og hva du skal gjøre for å prøve å nå dem. Dette gjør at du kan følge med på hvor effektivt det er og hva din ROI blir.
  2. Det er motiverende. Når du har en strategi og en ukesplan så blir det lettere å føle at dette ER verdt tiden din. SoMe har et ufattelig stort potensiale for butikker, så det er ingen grunn til å ikke føle at dette skal du prøve å få til!
  3. Lettere å levere. Med en ukesplan på plass vet du hva du skal publisere og når. Dette gjør at du slipper å føle presset til å ta ting på sparket. Når du benytter deg av verktøy som Hootsuite blir det så enkelt at du kommer til å lure på hva du holdt på med før.
  4. Lettere å få hjelp. Hvis, eller når, du skal ha hjelp av noen andre til å produsere og publisere innhold på din butikks sosiale medier blir overgangen enkel når du allerede har en ukesplan og en strategi.

 

Med det setter vi i gang:

SoMe strategi for butikker

En SoMe strategi er en beskrivelse av hvordan du skal bruke sosiale medier for å oppnå butikkens mål. Butikkens mål kan for eksempel være å øke salg på nett eller å få flere besøkende i butikk. Det er viktig at butikkens mål er spesifikt, men det kan gjerne være et litt stort mål.

I denne artikkelen går vi ut fra at ditt mål er å øke salg i nettbutikken.

Overordnet mål: Øke salg i nettbutikken.

Når det overordnede målet er på plass gjelder det å dele dette opp i delmål. Dette er mindre mål som hjelper deg på veien mot å oppnå det overordnede målet. Delmålene må være spesifikke, målbare, oppnåelige, relevante og helst tidsbegrenset.

Delmål: Øke engagements på Instagram med 10% innen utgangen av Q3.

 

PSST! Husk at du gjerne kan ha flere delmål!

Når delmålene er klare er det siste du må gjøre, før du begynner på ukesplanen, å velge en publiseringsstrategi.

Sosiale medier butikker

Publiseringsstrategi

Hva skal du publisere for å nå delmålene dine? Publiseringsstrategien vil informere hvordan ukesplanen din blir seende ut til slutt. Så, hvordan finner du ut hva du skal publisere for å nå delmålene dine? Her er det veldig opp til deg og ditt publikum. Du vet selv hva som funker best. Hvis målet er å få flere engagements på Instagram gjelder det å sjekke hvilke av dine tidligere innlegg som fikk engagements som var høyere enn snittet.

 

Om din egen analyse ikke helt gir deg nok info, eller om du kanskje ikke har startet en Instagram side enda har jeg lagt ved noen ting som er viktige å huske. Dette er tatt fra vårt innlegg “Hvordan din butikk kan nå flere på Instagram”:

  • Videoinnhold vinner stort sett alltid ut mot annet innhold på sosiale medier.
  • Bildekaruseller gjør det bedre enn enkeltbilder på Instagram.
  • Emojis i bildetekst er et stort pluss.
  • Del stories ofte.

 

La oss si at du velger å publisere videoer for det meste fra butikken hvor du viser frem forskjellige varer - dette vil du gjøre tre ganger i uken, og så vil du ha to produktbilder på to andre dager, samt dele noe noen andre gjør en dag i uken. Publiseringsstrategien vil så kunne konkretiseres til dette:

Publisere daglig innhold fra butikken med hovedfokus på video.

 

SoMe ukesplan

Målet med å ha en ukesplan for dine sosiale medier er å fjerne behovet for å ta ting på sparket. Planen bør være konkret, si noe om hva som skal publiseres og når. Her er noen spørsmål som ukesplanen bør gi svar på: Hvem skal publisere innholdet? Hva skal publiseres? Når skal det publiseres? Hva slags bildetekst skal følge med?

Her har jeg laget et eksempel på hvordan en ukesplan kan se ut:

 

Sosiale medier plan

 

Når ukesplanen er på plass er det bare å komme i gang, og for å hjelpe deg med det er det mulig du vil bruke en tjeneste som lar deg legge opp innlegg til publisering i forveien. Dette gjør at du slipper å lage dagens innlegg hver dag, eller huske å publisere det til riktig tid. Du kan faktisk legge opp flere uker med innlegg av gangen, så sant du har innholdet klart.

Hootsuite er en av disse tjenestene, og de har en gratisversjon hvor du kan ha tre profiler på forskjellige sosiale medier, legge opp 30 innlegg i forveien og ha en bruker. Det finnes mange andre tjenester som Hootsuite, så her det bare begynne å kikke litt. Men erfaringsmessig funker Hootsuite veldig fint for de fleste.

Nettbutikk og kasse i ett

Jeg håper dette innlegget har hjulpet deg på veien mot din butikks første strategi og ukesplan for sosiale medier. Her er det alltid rom for å gå i dypere detalj og mer avansert til verks, men har du en enkel ukesplan og strategi som det beskrevet i denne artikkelen er du lenger på vei enn de fleste.

 

SoMe er en viktig del av markedsføring for butikker og noe vi gjerne vil skrive mer om her på bloggen. Om du har noen spørsmål rundt SoMe og butikkdrift eller forslag til hva du vil lese om, så send meg gjerne en mail her.


Hvis du leter etter andre måter å nå flere kunder på har du kan du ta en kikk på vår artikkel om e-postmarkedsføring her:
E-postmarkedsføring: Hva er fordelene?

Instagram feed