Få månedlig bloggoppdatering

Teknologitrender i 2020 (og hvordan butikker kan dra nytte av dem)

av Peter Ulleberg
Her på bloggen vil vi begynne det nye året med en titt fremover. Vi er ikke de eneste som har hatt denne tanken, så i dette innlegget har vi samlet teknologitrender for 2020 fra Telenor, Single Grain, Meltwater og noen av våre egne. Vi har lagt fokus på de trendene som er relevante for dere som allerede har en butikk/nettbutikk eller vil åpne en. Videre har vi også funnet minst én konkret ting du kan gjøre for å dra nytte av hver trend.

Vil du vite hvilke teknologitrender som blir store i 2020 og hva din butikk/nettbutikk kan gjøre for å dra nytte av dem? Her er vår liste over de trendene som ikke bør ignoreres.

 

Instagram shopping vil fortsette å vokse

Mot slutten av 2019 var det ca. 2.3 millioner norske brukere på Instagram. Så det kommer nok ikke som noen overraskelse at Instagram vil være viktig også i 2020. Men denne trenden handler spesifikt om Instagram Shopping.

Instagram Shopping ble lansert i Norge i 2018, og er en funksjon som lar bedrifter tagge produkter i bildene sine. Dette gjør at dine følgere så kan trykke på bildet og få opp pris samt direkte lenke til din nettbutikk. Hvis du vil lese litt mer om Instagram Shopping kan du gjøre det her. Per dags dato er det ca. 130 millioner brukere som klikker på en Shopping post hver måned, og det tallet vokser.

SpearmintloveNatori

Actionpoint: Få dine produkter på Instagram Shopping!

Her er det selvfølgelig et krav om at bedriften din er på Instagram og har nettbutikk, men så snart det er i orden er det bare å komme i gang. Husk at bildene bør være tydelige, og ikke tag for mange produkter i ett bilde. For å få hjelp med oppstarten anbefaler vi å se på Instagram sine egne guider som du kan finne her.

 

Talesøk har kommet for å bli

Talesøk har eksistert lenge, men har virkelig skutt fart i 2019 i Norge - og dette vil fortsette i 2020. I 2017 estimerte Comscore at 50% av alle søk ville være talesøk innen 2020. Vi er nok ikke helt der enda (42% i USA i følge DBS Interactive), og Norge ligger nok litt bak USA når det gjelder talesøk. Men det er definitivt på vei inn, og det skjer fort. Stort sett alle Nordmenn har smarttelefoner i dag i følge Medienorge, og i følge nettsiden Elektronikkbransjen selges digitale assistenter her i landet som aldri før. Dette resulterer i at potensialet for vekst i talesøk her i landet er stort. For å ta nytte av det gjelder det å være gode på nett.

GOogle Home

Actionpoint: Søkemotoroptimalisering (SEO) er din venn!

SEO virker nok for mange komplisert, og det kan også være, men det finnes ting som alle butikker/nettbutikker enkelt kan gjøre for å passe på at de kommer høyest mulig på nettsøk. Hvis du følger disse rådene vil sjansene for å dukke opp i talesøk øke - og informasjonen dine kunder ser/hører vil være riktig.

For fysiske butikker kan det være viktig å passe på at all informasjonen i Google Maps er riktig. Hvis for eksempel åpningstidene eller adressen ikke stemmer kan det være et stort problem. For å fikse dette, og administrere din bedrifts profil på Google, kan du helt gratis og veldig enkelt åpne en bedriftskonto hos Google her.

For nettbutikker gjelder det å benytte seg av SEO for nettsiden. Noen tips her er å passe på at siden er rask (konverter bildeformater fra PNG eller JPG til f.eks. JPEG 2000 for å hjelpe med dette), bruker relevante nøkkelord og at den blir oppdatert jevnlig. En annen ting å se opp for er Index Bloating, som kort fortalt betyr at man har flere sider med lite eller ingen trafikk på nettsiden sin. Dette påvirker din plass i søkeresultatene negativt, så en opprydding og sletting av sider uten trafikk er bare positivt.

 

Personlig markedsføring er veien videre

2020 er året for fortsettelser av mange trender, og denne er ikke et unntak. Personlig markedsføring lar butikker/nettbutikker markedsføre relevant informasjon til de riktige personene. Vi, som forbrukere, har mindre og mindre toleranse for å se annonser som ikke interesserer oss. Og vi forventer i høyere grad nå at vi skal se personene bak bedriftene.

I følge Meltwater synes 90% at personlig markedsføring er mer attraktivt enn tradisjonell markedsføring, så her er det ikke noe spørsmål om at dette er veien å gå. Og det beste med dette er at det ikke trenger å være vanskelig. Det er en av de trendene hvor et markedsføringsbyrå eller store annonsebudsjetter ikke er nødvendig.

 

"90 prosent synes personlig markedsføring er mer attraktivt enn tradisjonell markedsføring"

- Meltwater

 

Actionpoint: Vær personlig og bruk 'targeted ads'

Å være personlig er det bare du som kan gjøre for din butikk/nettbutikk. Dette handler like mye om god kundebehandling (i butikk eller på mail) som det gjør hva man skriver i annonser og publiserer på sosiale medier. Husk at det er forskjell på å være personlig og å være uprofesjonell. Når det gjelder targeted ads handler det om å sette opp en god målgruppe, så du kun treffer de som potensielt har interesse for din butikk/nettbutikk. Jo mer spesifikk målgruppen er jo bedre, og for nettsider er re-targeting et viktig stikkord.

 

Video dominerer i 2020!

I dag får vi video servert til oss på alle flater. Alle de sosiale mediene har video som ett av sine hovedelementer, selv Twitter innebygger videoer rett på siden eller i appen. Og det viser seg at det er en god grunn til dette: video er veldig effektivt for å skape engasjement. Faktisk så har de største Instagram profilene fått dobbelt så mange kommentarer på video som på bilder. Dette er en god mulighet for butikker/nettbutikker til å fokusere på video for å kapitalisere på høyere engasjement.

median-comments

Actionpoint: Bruk video der du kan!

Pass på at kvaliteten er god, og at videoen har et formål. Hvis du vil vise frem nye produkter i butikken kan det være fint å få en modell (gjerne bare en ansatt) til å vise dem frem. Om du vil fortelle litt om butikken din og introdusere deg selv for nye følgere er det bare positivt. Et tips er også å ha undertekster i videoer der noen snakker, da stort sett alle sosiale medier spiller av videoer uten lyd først.

 

Konklusjon

2020 blir preget av fortsatt vekst i trender og teknologi som allerede har vært på markedet. For deg som driver eller vil starte butikk/nettbutikk er det bare å slenge seg på og ta i bruk de nye kanalene som kommer frem, men samtidig forsøke å fokusere på de grunnleggende tingene som kundebehandling. Vi håper du likte dette innlegget og at du sitter igjen med noen ting du kan bruke for å hjelpe din butikk vokse.

 

Bonustrend!

Vipps i butikk kommer

Vipps i butikk blir et faktum i 2020. Det har lenge blitt snakket om, og etter noen utsettelser ser det ut til at Vipps i butikk er rett rundt hjørnet. Ifølge Vipps selv kommer det i løpet av vinteren. Løsningen skal bruke QR-koder fremfor NFC (som GPay og Apple Pay bruker). Dette er fordi Vipps ser flere muligheter for innovasjon med QR teknologien, som for eksempel støtte av dagligvarebutikkenes lojalitetskort. Veksten i bruken av Gpay og Apple Pay har tatt tid, og det er fortsatt kun en liten del av befolkningen som bruker dem – mobilbetaling i fysiske butikker utgjorde kun fire prosent av transaksjonene i en undersøkelse fra Norges Bank .

 

På denne bloggen skriver vi om alt som kan være av interesse og nytte for kremmere. Så om du er kremmer, eller drømmer om å bli det, og har noe du lurer på eller gjerne vil at vi skal skrive om er det bare å sende oss en mail her.

 

 

Drømmer du om å starte butikk, nettbutikk eller begge deler? Vi leverer en smart og enkel kasse- og nettbutikkløsning som lar deg fokusere på det som er viktigst - kundene. Prøv vår løsning gratis her. 

New call-to-action

Instagram feed