Les her for hvilke tiltak vi gjør i forbindelse med COVID-19 for dere

Få månedlig bloggoppdatering

Ti ting din butikk kan gjøre for å spare penger

av Peter Ulleberg

Butikkdrift kan være utfordrende og marginene kan noen ganger virke så altfor små. I denne artikkelen har vi samlet ti kjappe tips butikkeiere kan bruke for å spare penger. Her har jeg lagt fokus på generelle tips som kanskje ikke alle har tenkt på – så her bør det være noe nytt for alle. På slutten av artikkelen får du også noen lenker til andre innlegg som går litt mer i dybden på andre aspekter av effektiv og lønnsom butikkdrift.


 

1. Regnskap

Å føre regnskap er helt nødvendig, men her finnes det for mange også penger å spare. Å betale en regnskapsfører for å manuelt overføre data fra kassesystem til regnskapssystem tar lang tid og blir fort dyrt i løpet av et år. Så hva kan du gjøre? Finn et regnskapssystem som kan integreres med kassesystemet ditt. Dette gjør at alt av data automatisk overføres og koster ikke mer en et par hundrelapper i måneden.

 

erica-zhou-IHpUgFDn7zU-unsplash

2. Butikklokale

Betaler du for mye for butikklokalet ditt? Det er vanlig å slutte å se etter nye butikklokaler så snart man finner ett, men slik må det ikke være. Å ha øynene åpne for potensielle lokaler å flytte butikken til kan spare deg mye penger. Det er mulig at et lokale rett i nærheten passer bedre og er billigere, så hold øynene åpne – her er det potensielt mye penger å spare.

Bonus: Nye lokaler betyr ny åpningsfest – og skaper ny interesse for butikken din.

 

3. Butikkinnredning

Innredningen i butikken din er viktig, men hvor mye er det nødvendig at det koster? Leaser du butikkinnredningen din? Da er det penger å spare hvis man holder øynene åpne på Finn.no for eksempel. Butikkinnredning ligger ofte ute til salgs til gode priser – og helt uten månedlige kostnader.

 

giphy (2)

4. Kassesystem

Kasseleverandøren er noe folk velger lenge før butikken åpner, og det er nok få som tenker på å bytte fra noe de er vandt med. Men her er det både penger og tid å spare. Ta en kikk på hva du betaler for kasseløsningen din i dag og se om du kan finne noe som er billigere og bedre. Gir kasseløsningen din deg alt du vil ha? Tar de høyere prosentsatser enn andre leverandører? Her er det penger å spare for den som vil gjøre litt research. Om du er inne i en kontraktsperiode med en leverandør, men vil bytte er det mulig at den nye leverandøren kan hjelpe deg ut av kontrakten.

Visste du at ca. 2 av 10 transaksjoner i Norge går på kredittkort? Det vil si at hvis din innløseravtale er på 2.2% per transaksjon og du omsetter for 5mill i året vil du kunne spare over 10,000kr i året på en avtale som er bare 1% billigere. 

OBS: Husk å sjekke at kasseløsningen din oppfyller de nye kravene for kassaloven som gjelder nå.

Trykk her for å ta en helt uforpliktende kikk på vår kasseløsning.

 

5. Ansatte

Står ansatte uten noe å gjøre i butikken? Har du to ansatte på jobb når det hadde holdt med én? Her gjelder det å ta en opprydding. Ansatte er en enorm kostnad, så bruk kun det din butikk trenger. Hvis det er dager det hadde holdt med én på jobb tilpasser du deretter. Ja, det er mer sosialt og mindre kjedelig for de ansatte når de er flere, men hvis du er ute etter å øke inntjeningen til butikken din er dette et punkt som ikke bør ignoreres.

giphy

6. Markedsføring

Som butikkeier skal man være god på alt samtidig og det kan fort bli utfordrende. Vår egen Head of Marketing, Mia Andersen, sier at når man markedsfører på sosiale medier gjelder det å fokusere på kvalitet over kvantitet. Å fremme innlegg er ikke alltid så effektivt for å få nye kunder, så bruk heller Facebook Business Manager og lag annonser der. Hun foreslår videre at de som føler de ikke har tid eller kunnskap til å markedsføre bedriften sin godt på sosiale medier kan ansette en student som vil ha erfaring. Hun anbefaler også å ta i bruk Instagram-Shopping så det blir enklere for kundene å se priser og komme direkte til produktene i nettbutikken din. Til slutt legger hun til at det minste butikkeiere kan gjøre er å hele tiden holde nettsiden oppdatert og legge ut innlegg og stories jevnlig på Instagram og Facebook.

Visste du at i dag klikker ca. 130 millioner bruker på en Instagram Shopping post hver måned og det tallet vokser (Facebook Business).

Les vår artikkel om Instagram Shopping her.

 

7. Innkjøp 1.0

Å velge varer som vil selge i din butikk er det du som er best på, men ha marginene i bakhodet. En butikk som selger klær ørsmå marginer kan gjerne omsette for 10 millioner i året, men kan fortsatt gå med underskudd pga. høye innkjøpspriser på varene. Her gjelder det jo å finne en balanse, og husk at én populær vare med gode marginer kan gjøre opp for flere varer med tynne marginer.

 

8. Innkjøp 2.0

Å sitte igjen med for mange av en vare som ikke selger er aldri gøy. Så hvorfor ikke heller kjøpe færre av de varene du vil teste ut? Ta heller inn for få av en vare enn for mange og spar penger ved å ikke måtte sette ting på salg. Husk også at det dyreste du kan gjøre er å binde opp kapital i et varelager som aldri blir solgt.

Bonus: Enkelte leverandører som lett lar deg supplere på varer når behovet oppstår - se etter disse. 

giphy (1)

9. Innkjøp 3.0

Varer du vet selger, som basisvarer og andre med gode marginer bør du kjøpe inn i høyt volum hvis du kan. Her er det ofte gode rabatter å hente og det gjør marginene dine enda bedre. Pass på at dette er varer som ikke går ut på dato: sokker, t-skjorter, strømpebukser og undertøy er noen eksempler. 

 

10. Stå i butikken selv!

Du er den som kan mest om din butikk, og også den som koster minst å ha på jobb. Jo mer du ikke står i butikken selv jo mer må du betale i lønninger til ansatte – dette er penger som ikke går tilbake i din lomme eller til utvikling av bedriften. Jobb heller selv i butikken så mye du kan de første årene og når butikken er skikkelig oppe og går kan du ansette andre til å ta over noe av jobben, men husk tips nr. 6.

 

Jeg håper denne artikkelen ga deg noen idéer til områder hvor du kan spare penger. Lykke til!

 

Les vår artikkel om hvordan du kan øke salg i din butikk her.

Les vår artikkel om søkemotoroptimalisering for nettbutikker her.

 

Her på butikkbloggen skriver vi om alt som kan hjelpe de som har eller vil starte butikk/nettbutikk. Hvis du har noen forslag til noe du vil lese om kan du gjerne sende meg en mail her.

 

 

 

Instagram feed