Tone of Voice: Kjenner du din bedrifts stemme?

av Hilde Gretland Andersen

Tone of Voice er bedriftens skriftlige stemme og gir et umiddelbart inntrykk av deres personlighet. Brandbyggingen starter i mange tilfeller med hvordan bedriften formidler budskapet sitt til omverdenen – både visuelt og tekstuelt. Men én ting er hva dere vil si, en annen ting er hvordan dere sier det.

Brand is Where the Heart is

Brand is where the heart is

 Finn ut hva hjertet av varemerket ditt skal være – deres visjon, misjon, verdier og løftet dere vil gi kundene deres. Hva ønsker dere oppnå med kommunikasjonen deres?

Bruk tid på å forme ut kommunikasjonsplattformen innad i bedriften. Om du og dine kollegaer vet hva dere vil formidle ved hver Instagram-post, Facebook-post, blogginnlegg, eller artikkel, så vil brandet ditt forsterkes og tydeliggjøres.

Om du selger klær, kassasystem, hudprodukter, eller leker,  finnes det en mengde ulike verktøy som kan hjelpe dere til å komme frem til en kommunikasjonsstrategi.

 

Tone of voice

 

 I følge Henriette Wulff ved kommunikasjonsbyrået Superblaise, er malen ovenfor et godt eksempel på hvordan bygge en kommunikasjonsplattform.

- Merkevareplattformen fungerer som et strategikart når man skal ut og kommunisere med målgruppen sin. Du kartlegger det rasjonelle og konkrete på nedre venstre side, som du eksplisitt kan si utad, og det emosjonelle og interne på øvre høyre side, som tilsammen utgjør den posisjonen du og din bedrift kan ta i markedet, forteller Henriette Wulff.

Ønsker dere å ta noen spesielle standpunkt i formidlingen deres? Da må dere vise engasjement! Om dere er en klimabevisst bedrift, publiser og del nyhetssaker og innlegg om innovasjon på området.

Selv om det ikke direkte omhandler deres bedrift, vil de fleste like at dere er konsekvente og tar en tydelig standpunkt, - et standpunkt som målgruppen kan relatere seg til. Da viser bedriften at den kjenner seg selv og hva den står for – noe som er nøkkelen til en god, solid stemme.

Kjenn din stemme og bli hørt

Stemmen vår og hvordan vi bruker den, er en avgjørende del av vår identitetsfølelse. Den formes  hvor vi kommer i fra og hvem vi henger med. Måten vi snakker på endrer seg ut i fra om vi er på jobb, med familie eller venner. Vi mennesker tilpasser oss alt ettersom slik at vi kan bli hørt på de ulike "plattformene" vi møtes.

Mye av det samme kan sier om merkevarebygging og hvordan tekst blir brukt for å bygge bedriftens identitet.

Vær konsekvent

Ofte bruker bedrifter forskjellige avsenderstemmer i ulike kanaler. Hovedårsaken til dette er at det ikke har blitt gjort noen tydelige avgjørelser rundt bedriftens ”tone of voice” – altså hvordan bedriften skal kommunisere og oppfattes utad.

Språket kan fort bli fargelagt av enkeltindivid i bedriften. –Noe som er helt ok om det er et bevisst valg, men det kan oppfattes som useriøst om det ikke er det.

En konsekvens kan være at varemerket oppfattes vinglete og upålitelig, og at oppmerksomhet rundt kompetanse og produkt synker.

Man er også i fare for å forsvinne i mengden av andre digitale roperter med kraftigere, tydelige og mer gjennomtenkte budskap.

Bruk like mye ressurser og tid på ordlegging og tekst som dere gjør på det visuelle uttrykket.

Ord og formuleringer du velger kan være avgjørende for at folk forstår varemerket og fortsetter å følge deg.

Tekst er branding og en del av helheten – sammen med logo og visuelt uttrykk.

 Her er to ueksempler på ulike Tone of Voice- strategier (satt litt på spissen):  

  1. Hvis du skriver: "Vær hilset alle sammen, og velkommen til vår nettside.", fremstår bedriften som ordentlig, formell og kanskje en smule overdrevent stoisk.
  2. Skriver du: "Hey, hva skjeeeeeer a? Chill at du stakk innom nettsiden vår da!", vil du fremstå som ungdommelig, litt tullete og veldig uformell.

Få oversikt over målgruppen deres, hvilke type mennesker dere vil treffe i form av alder, interesser osv, og skreddersy Tone of Voice med utgangspunkt i hva dere bestemmer.

Tør å være konsekvent over en periode, og sjekk ut responsen.

Det beste er å finne en form de fleste innad i bedriften er komfortabel med – dere skal jo gjøre det daglig, og derfor skal det komme naturlig og være gøy!

 Research, research, research

Troverdighet krever kunnskap, kunnskap krever research.

Mange ønsker å nå ut til alle på sosiale medier, fordi mange vil at følgertall skal øke kjapt på de ulike kanalene. Du kan selvfølgelig kjøpe seg mye oppmerksomhet via annonsering, men det er viktigere å vinne følgerhjertet ved å lage innhold som treffer målgruppen dere bevisst har siktet dere inn på.

Ettersom mange bruker mye tid på sosiale medier daglig, har vi også blitt mestre på å automatisk skille god branding fra dårlig.

Her er noen gode research- tips:

  1. Snakk med kunder om hva de vil få ut av produkter og tjenester dere tilbyr.
  2. Hør med ansatte om hva de tenker er bedriftens styrker og svakheter
  3. Les deg opp på det du mener er relevant for bedriften, dra på workshops og snakk med andre i bransjen. Det finnes så utrolig mye kunnskap der ute du kan benytte deg av!
  4. Følg med på hvilke poster og hva slags innhold som får mer oppmerksomhet. Her kan det i tillegg være lurt å følge med på hvilke dager dere registrerer høyere aktivitet, og når på døgnet folk liker det dere legger ut.

Lese mer om Tone of Voice? Trykk her

Gründer i magen?

Start din egen nisjebutikk i dag.

www.shoplabs.no

start din egen nettbutikk

Instagram feed

Få nyhetsbrevet vårt