Tjorven Garn: Hvordan drive god butikk?

av Shoplabs

Å vite hvor man bør ha hovedfokus når man driver butikk er kanskje ikke så lett. Hva bør man egentlig vektlegge for å skape vekst i butikk?

I følge daglig leder for «Tjorven Garn», Emily Østby, er ikke egentlig svarene så vanskelig som man skulle tro, men helt essensielle. Hun startet å jobbe på Tjorven allerede som tenåring sammen med søsteren og moren sin.

«Tjorven Garn» ble startet av de ambisiøse søstrene, Tina og Elisabeth i mai, 1995.

Nå har den fargerike familiebedriften på Majorstua vært åpen i snart 30 år, og har i løpet av åra hatt god fremdrift og opparbeidet seg et godt renommè i bransjen.

I 2010 utvidet de en liten sybutikk, «Tjorven Nål & Tråd», samt lansert en egen nettbutikk i 2011.

Det vil også si at hun har fått opparbeidet seg erfaring hun kan dele med andre. 

 

Å lytte er fundamentalt

-Det er to viktige ting man alltid bør ha med seg når man driver butikk. Først og fremst; hør på dine ansatte. De ser ofte ting du ikke ser og kan komme med både ros og kritikk til hvordan man driver butikken du kanskje ikke ville tenkt på selv, råder Emily.

Ikke bare får man bedre arbeidsforhold på jobben når du hører på dine ansatte, men du får også større rom for kreativitet og innspill, påpeker Emily.

 

Sett kunden først

-Det andre er at du bør alltid sette kunders ønsker først. Det er de som skal handle hos deg, så det er viktig å ha det sortimentet kundene vil ha. Ikke vær redd for å ta ut varer som ikke selger.

Å skape trivsel både for ansatte og for kunder er fundamentalt fordi begge forholdene påvirker hverandre daglig: Fornøyde ansatte skaper god energi som igjen vil smitte over på kundene når de kommer innom – noe som får de til å ville komme tilbake igjen og igjen.

På denne måten vil butikken bygge opp et godt renommé og et solid merkevare over tid.

 

Instagram feed

Få nyhetsbrevet vårt