10 tips til deg som skal starte butikk

av Hilde Gretland Andersen

Skal du starte butikk, men er usikker på hvor du skal begynne?

Vi har tatt en prat med grunnlegger av bloggen butikkutvikler.no, Gøril H. Florvaag, for å høre litt om hva du bør tenke på når du skal starte butikk. Hun er rådgiver med et stort hjerte for selvstendige butikker og har et genuint ønske om å hjelpe din butikkdrift fremover. Florvaag driver selskapet Butikkutvikler.no AS og reiser landet rundt og hjelper de beste butikkene med å bli enda bedre.


Gøril_03 Susanne Holen
Foto: Susan Holen

 

Sammen har vi samlet 10 gode tips til deg som skal starte butikk.

  

1) Skap en tydelig merkevare og ha en god forretningsplan

Ikke bit over for mange ideer på én gang, men sørg i stedet for at kunden vet akkurat hva hun/han kan forvente seg når de kommer til butikken din. Tør å tro på at dette er nok.

-Dersom du selv er usikker på konseptet ditt, er garantert kunden det. Og hvis ikke kunden forstår konseptet ditt blir relasjonen kortvarig. Gøril H. Florvaag.

I ett av våre tidligere blogginnlegg, møtte vi eier av butikken JF Curated, Marte Dujpesland. JF Curated er en Oslobasert butikk som kun fører bærekraftig mote. Det vil si at de kun tar inn produkter laget av bærekraftig materiale, og som er produsert under gode arbeidsforhold – for alle involverte parter. Det er en tydelig idé!

Samtidig bør du (og eventuelle samarbeidspartnere) lage en tydelig forretningsmodell. Denne skal blant annet ta for seg hva du skal levere, hvem kunden din er og hvordan du skal selge effektivt.

Her poengterer Gøril at å ha et tydelig og spisset konsept er helt avgjørende for at du skal lykkes med butikken din.

-Dersom du selv er usikker på konseptet ditt, er garantert kunden det. Og hvis ikke kunden forstår konseptet ditt blir relasjonen kortvarig, sier hun.

 

2) Finn et fengende butikknavn (og gjerne en tagline med tæl i)

Aldri undervurder en god tekst. Dette er det aller første inntrykket kunden vi få av butikken din.

Èn ting er å finne den avgjørende tittelen som skal invitere kunden inn.

Skal den være tydelig, unik, hipp, personlig, intern eller ha litt mer punch?

Navnet er grunnmuren i all kommunikasjonen du retter ut i mot målgruppen din og må være grundig gjennomtenkt. I en artikkel på karrierestart.no snakker Tove Pharo Ronde fra «Name a Brand» om noen punkter du bør ta til vurdering før du døper bedriften din.

Ronde mener en bedrift ha klare svar på en rekke spørsmål før man i det hele tatt begynner å vurdere navnevalg. Dette innebærer ting som:

  • Hva slags selskap skal det være?
  • Hvilken målgruppe vil man treffe?
  • Hva slags produkt eller tjeneste skal selskapet levere?
  • I hvilke markeder skal selskapet etableres?
  • Skal navnet kun være firmanavn, men også en varemerke?»

 

Tagline eller Pay-Off kommer etter tittelen og skal være kortest mulig (helst ikke mer enn ti ord). Den skal sette en tydelig Tone of Voice og klargjøre løftet dere gir til kunden. Det bør også være noe gjenkjennelig og lett å huske.

 

I følge en artikkel på mission.no kan noen eksempler på dette være:

  1. · Et lite stykke Norge.
  2. · Ny vekst for Norge.
  3. · Vi gjør Norge billigere.
  4. · Lyden av Norge.
  5. · Uten styring havner Norge i grøften.
  6. · Don’t leave home without it.
  7. · Refreshes the parts other beers can’t reach.
  8. · Litt dyrere, for smakens skyld.
  9. · By og land hand i hand.
  10. · The best a man can get.
  11. · Vorsprung durch Technik.
  12. · Ikke tøft å være død

 Man trenger ikke nødvendigvis en tagline, men den kan gi konseptet enda større tyngde.

Gøril tilføyer at du med fordel kan, og kanskje også bør, bruke norske navn og ord og uttrykk. I hvert fall hvis du i utgangspunktet henvender deg til lokale kunder. Å satse internasjonalt gjennom å snakke engelsk kan heller virke fremmedgjørende og i stedet skape avstand til målgruppen din.

 

3) Beliggenhet er alfa omega!

Lillehammer-Butikker
Foto: Monzer Faisal

Riktig beliggenhet gir deg et bedre utgangspunkt for å nå kundene dine.

Husk å forhandle deg frem til en god avtale – ikke gi deg på første budrunde!

Gøril sier at du bør stille noen grunnleggende spørsmål før du velger butikklokale: Hvordan er ståa i gaten du ønsker å leie kontrakt? Det er smart å være grundig i forarbeide. Hvilke butikknaboer får du? Er dere for eksempel ute etter de samme kundene? - Noe som absolutt ikke bør være en ulempe så lenge du er bevisst på det.

-Vi liker jo å ha valgmuligheter. Du gjør også lurt i å snakke med dine potensielle naboer i forkant av avtaleinngåelse. Hvor lang kontrakt skal du tegne? Her finnes det forskjellige «fasitsvar».

 

4) Skap en god arbeidsplass for dine ansatte, og husk at butikken først og fremst er din "baby"

Ja, det høres kanskje litt merkelig ut, men dette er noe mange gründere brenner seg på. Mange butikkeiere kan glemme at butikken ikke er de ansattes "drøm", men desto viktigere er det å sørge for at de trives.

-Butikken er din baby, ikke dine ansattes, og du kan dessverre ikke forvente at de skal elske barnet ditt like høyt. Gøril H. Florvaag.

Å finne de rette ansatte kan ta tid, men er verdt det i lengden. Dette mener Gøril er noe man bør være ekstra nøye på. Arbeidskultur skapes fra dag én og man må være seriøs på avtaler, kontrakter, samt god oppfølging av ansatte. Ikke skyt deg selv i foten med for billig arbeidskraft og dårlige arbeidsforhold.

-Butikken er din baby, ikke dine ansattes, og du kan dessverre ikke forvente at de skal elske barnet ditt like høyt. Derfor bør du heller bruke litt ekstra energi og penger på å skape en god arbeidssituasjon for alle som jobber for deg. Det koster mye med personale som ikke fungerer, eller hyppig utbytte av personale, over tid – både økonomisk og psykisk, sier Gøril.

Klarer du å gjøre butikken til et hjem for dine ansatte, vil det gagne alle. God trivsel skaper en effektiv, kreativ og inspirerende arbeidsplass!

 

5) Budsjett: Ha oversikt fra dag én

Sørg for at du har et godt og gjennomtenkt budsjett på plass.

-Det er først etter ca. ett års drift at du begynner å få større forståelse og oversikt i økonomien din, forteller Gøril.

Smør deg med litt tålmodighet det første året slik at du «bli kjent» med driften av butikken din. I tillegg er det avgjørende å etablere gode rutiner fra dag én.

-For de aller fleste anbefales det å få på plass en god regnskapsfører – det sparer du sannsynlig på i lengden om tall ikke er din styrke. Da er det bedre og økonomisk smart å overlate det til en profesjonell så du ikke «roter» det til mer enn du må, råder Gøril.

Det finnes mange gode regnskapssystem som kan gjøre jobben lettere for deg. Her kan det også være lurt å velge et system som kan integreres opp mot kassasystemet ditt.

Sjekk ut regnskapsfører, Anders Skjetne, sine tips for god regnskapsføring her:

 

 

 

 

 

 

  

 

6) Kjenn din åpningstid

Her er nøkkelen å være tilgjengelig, men samtidig bør du inneha evnen til å tilpasse deg lokalsamfunnet du driver i. Er det for eksempel en festival i nærheten, kan det være smart å starte i god tid med å reklamere med tilbud på relevante varer, og tilpasse åpningstiden deretter.

Kunden skylder deg ingenting bare fordi du har bestemt deg for å starte butikk, Gørli H. Florvaag.

Du må ha åpent når kunden vil handle. Følg åpningstidene som resten av handlegaten, eller senteret du leier i, har.

-Her må du tilrettelegge for kunden – ikke omvendt, mener Gøril bestemt.

-Kunden skylder deg ingenting bare fordi du har bestemt deg for å starte butikk. En god ide kan være å ha åpningstider som er enkle å huske. Her er lov å være lur, sier Gøril.

 

7) Vær synlig i mengden

Konseptet ditt må som sagt være tydelig, men det er også viktig å fange oppmerksomhet med dine unike sider! Prøv ut ulike markedsføringsstrategier; skriv koselige skilt og bruk utstillingsvinduet for alt det er verdt. – Husk at variasjon fryder. Vis stolt frem varelageret ditt på ulike måter og fresh det opp med fargerik dekorasjon.

-Posisjonering og differensiering er viktige suksessfaktorer, mener Gøril.

Lillehammer-Butikker-3
Foto: Monzer Faisal

Det vil si at du må ikke bare vite hva din merkevare er, men også verdiene dere setter for bedriften. Er dere klimavennlige, har dere et mer politisk budskap, eller selger dere kun klær fra 50 -tallet?

Jo tydeligere, jo bedre. Fang kundenes oppmerksomhet! Bare husk å være tro mot løftet deres. Det hjelper ikke å rope høyest om målgruppen ikke tror på det du sier.

 

8) Følg med på trender – ­og kommende trender

Kanskje et litt opplagt poeng for mange, men veldig avgjørende å påpeke likevel

Vi ser en dreining fra varesalg til kjøp av tjenester; samlokalisering av konsepter, butikken som møteplass, butikken som kunnskapsformidler og eventarrangør og så videre. Gøril H. Florvaag.

Det er utrolig viktig at du stiller med moderne og oppdaterer varelageret Du må følge med på markedsføringstrender og vurdere hvilke plattformer du skal være synlig på. Er Facebook egentlig vits å bruke tiden sin på når færre og færre bruker det?

Gøril påpeker at fremtidens butikker vil spille en annerledes rolle enn «tradisjonelle» butikker har gjort hittil.

-Vi ser en dreining fra varesalg til kjøp av tjenester; samlokalisering av konsepter, butikken som møteplass, butikken som kunnskapsformidler og eventarrangør og så videre. Ved å følge med på trendene kan du peke deg ut de forskjellige aktivitetene rundt deg, og samtidig være en som folk ønsker å samarbeide med. Er det en festival, kan du slenge deg på denne hendelsen. Vær sulten og påkoblet! Du skal dekke mange felt og derfor må du ha en lidenskap for butikkdrift i bunn, sier Gøril.

 

9) Bruk et moderne og enkelt kassasystem


Foto: Monzer Faisal

I dag er det et utallig utvalg av kassasystem på markedet, og det kan være vanskelig å velge. Derfor bør du researche hva slags teknologi butikken din trenger. Her behøver du ikke velge den dyreste løsningen, men ha fokus på at kassasystemet du velger har god integrasjon mot andre programmer – som for eksempel et regnskapsprogram. Det er også en fordel med en totalleverandør slik at du kun må forholde deg til én.

Samtidig er det ikke dumt å vise kundene dine at du følger med i tiden med et moderne system, og det sparer masse plass på varedisken! Det er smart å bruke en kassaleverandør som holder tritt med tiden.

Man har kanskje ikke råd til å kjøpe de dyreste kassaløsningene, men vær smart på hva du velger å investere i.

-Forhør deg med andre butikker og få referanser på ulike kassaleverandører fra andre butikkeiere før du bestemmer deg, råder Gøril.

  

10) Ha fokus på god kundebehandling


Foto: Monzer Faisal

God service vinner alltid til slutt. Det vil aldri forandre seg i dagens stadig endrende samfunn.

Uansett hvor mye du har på plass av de overnevnte punktene, er det deg og dine ansatte som gjør at kundene kommer tilbake til nettopp din butikk. Det er ingenting som er bedre enn en kremmer som brenner for jobben sin, og kunden har til syvende og sist alltid rett.

- Butikkens rennommé er det mest dyrebare du har. Kundene skylder deg som sagt ingenting. Smør deg med tålmodighet og ha en langsiktig plan du følger, så kommer kundene etter hvert, påpeker Gøril.

 

 

 

 

Instagram feed

Få nyhetsbrevet vårt