Få månedlig bloggoppdatering

Hvorfor åpne en pop-up butikk?

av Peter Ulleberg

Pop-up butikker har hatt en stødig økning i popularitet siden de først dukket opp på begynnelsen av 2000-tallet. I dag er det både store selskaper og små nystartede butikker som benytter seg av konseptet. Dette har nok litt å gjøre med at konkurransen om oppmerksomheten til kunder på nett bare blir hardere. Mange leter derfor etter nye måter å nå kundene sine på, og det kan virke som om pop-up butikker på mange måter fyller det behovet. Det som i alle fall er tydelig er at pop-up butikker har, ironisk nok, kommet for å bli.


I denne artikkelen tar jeg for meg hva pop-up formatet faktisk har å tilby. Hva er målet med en pop-up butikk, er investeringen verdt det, og hvilken type butikker og hvilke utfordringer står mellom deg og en pop-up butikk?

 

Hva er en pop-up butikk?

Jeg regner med at du som leser dette innlegget vet hva en pop-up butikk er, men for de av dere som trenger en påminnelse har jeg en kjapp definisjon:

 

En pop-up butikk er en fysisk butikk som kun eksisterer i en kort periode. Perioden butikken eksisterer kan være alt fra en dag til flere måneder. Pop-up butikker blir ofte åpnet av bedrifter som vanligvis kun driver med salg på nett. Videre er det også vanlig at pop-up butikker har et spesifikt konsept eller tema for å trekke til seg kunder.

(Internasjonalt er konseptet kjent som pop-up shop eller pop-up store)

Prøv vårt kassesystem helt gratis

Hva er målet med en pop-up butikk?

Målet med en pop-up butikk, i motsetning til det mange kanskje tror, er ikke nødvendigvis å selge masse den tiden butikken er åpen. Det mange pop-up skapere har som mål er å nå ut til nye kunder, bygge sin merkevare, og skape en opplevelse og et sterkere forhold til sine kunder.

Jeg tok en prat med Hege Aasgaard som driver nettbutikken Cosa.no som spesialiserer seg på håndvevde tepper fra Marokko. Hege er nemlig en veteran når det kommer til pop-up butikk, med mer enn 10 vellykkede pop-up butikker bak seg. Så, hvorfor benytter Hege seg av pop-up formatet?

"Jeg ser på det som en fin markedsføringsmulighet. Når du har en kortvarig pop-up så drar du ikke nødvendigvis inn så mye folk fra gata, men du når de som kanskje sitter på gjerdet. De som har kikket på produktene dine, men som synes det er skummelt å handle dyre varer på nett. Et teppe er jo en investering for mange. Med en pop-up får de muligheten til å komme og se, og så tar de gjerne med seg noen. Du klarer på en måte å nå ut til flere enn du gjør bare med nettbutikken."

cosa-hege-i-marrakech-2-nettside

Med en pop-up butikk kan du møte kundene dine der de er - ansikt til ansikt. Dette bygger selvfølgelig forholdet mellom butikken din og den kunden, men det har også en effekt på “word-of-mouth”, også kjent som jungeltelegrafen. Ved å skape unike og personlige opplevelser i butikk, dele din ekspertise med dine kunder, og hjelpe dem finne det de leter etter vil du se at jungeltelegrafen kan bli din sterkeste markedsføringskanal.

 

Hovedfokuset bør ikke ligge på å selge, men heller på å vise frem din butikk, dine produkter og ikke minst din ekspertise. Hege tilføyer:

“Det vekker tillit, det skaper et forhold mellom deg og kunden, og det er noe mer enn bare en nettbutikk da.”

Men selv om hovedfokuset ikke er på å selge er det ikke noe i veien for å ha det i tankene. En pop-up butikk kan for eksempel brukes som et godt verktøy for de butikkene som har høysesonger hvor de selger mye. Å åpne en pop-up butikk samtidig som din høysesong er en god måte å både selge mer og nå flere kunder.

 

artem-gavrysh-F6-U5fGAOik-unsplash

 

Hva koster en pop-up og er det verdt det?

“Jeg synes det er verdt det,” sier Hege fra Cosa.no, og forteller at kostnadene knyttet til pop-up butikken settes på markedsføringsbudsjettet. Hun fortsetter:

“Tidligere har jeg hatt pop-up en fast dag hver måned, og da koster det jo en del innsats å sjaue med seg 30 tepper ned for en dag, rigge det til og så pakke det ned.

Prismessig koster det jo ikke mye. Kanskje en tusenlapp i leie pluss litt dekorasjoner, så kanskje fem tusen kroner, men man kan jo gjøre pop-up ganske kostbart. Det kan lønne seg å jobbe med utviklere som har tomme lokaler, fremfor å leie et lokale til markedspris for da går ikke regnestykket opp. Mange utviklere ser verdien av aktivitet i lokalene sine. Husk også at det alltid kan bli en del uforutsette utgifter med pop-up."

Som Hege sier trenger ikke en pop-up butikk å være dyrt. Lokalet skal kun leies i kort tid, og det samme gjelder alt av dekorasjoner og utstyr. Du slipper altså å binde deg til lange kontrakter før du vet hva som funker.


En pop-up kan gjøres med lave kostnader og lav risiko, så det er ingen grunn til at en nettbutikk som er på jakt etter å eksperimentere ikke kan prøve det.

 

viktor-forgacs-LNwIJHUtED4-unsplash

 

Hvilke utfordringer står mellom deg og en pop-up butikk?

En pop-up butikk trenger ikke å være komplisert. Jeg har tidligere skrevet innlegg for å gjøre veien fra pop-up ide til pop-up butikk litt kortere, men utfordringene er stort sett bare de praktiske.

Jeg spurte Hege fra Cosa.no hva det vanskeligste med å åpne en pop-up butikk var, hun svarte:

“Det er ikke så mye som er vanskelig. Eneste er kanskje at du må være litt praktisk anlagt, eller så må du ha noen praktiske folk rundt det. Bare for om du må male litt, henge opp ting på veggene, fikse belysning og vaske osv. Det er litt rigging og sjauing som må til, men det er alt.”

 

clark-street-mercantile-vC-GqGbakJo-unsplash

 

Noen av tingene som må på plass er:

  • Et lokale
  • Inventar
  • En måte å ta imot betalinger
  • En måte å frakte varene dine frem og tilbake
  • Ansatte til butikken

Les også: Hvordan åpne en pop-up butikk: fem enkle steg

 

Konklusjon

En pop-up butikk er en unik mulighet for butikker å nå nye kunder og skape sterkere forhold til de kundene de allerede har. Selv om en pop-up butikk kan brukes som en mulighet til å få fart på salg av varer er det nok bedre å tenke på det som en markedsføringsmulighet. Det er en sjanse til å teste ut det å ha en fysisk butikk, snakke med kundene dine ansikt-til-ansikt og få en bedre forståelse av hva de trenger og hva som funker for dem.


Cosa.no skal ha pop-up butikk i Oslo 22-24 oktober 2020 - stikk gjerne innom eller sjekk ut Cosa på Facebook. 

Instagram feed